اثرات فیتوشیمیایی و بیولوژیکی گیاه وج Acorus calamus (Acoraceae) در طب سنتی و مطالعات آزمایشگاهی، بالینی و فرآورده های بهداشتی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

گیاهان ازگذشته های دور در بین قومیت های مختلف مورد شناخت و استفاده هستند. مصرف به عنوان تغذیه، دارو و صنعت از کاربردهای مهم آن بوده است. یکی ازگیاهان دارویی که در طبیعت ایران و برخی اکوتیپ ها موجود بوده و بعد از چندسال، به تازگی واکاوی، مشاهده و بازکشف شده ومطالعات زیادی روی آن صورت نگرفته، گیاه وج با نام علمی Acorus calamus L می باشد که درطب سنتی و فرهنگ هایی همچون ایرانی، چینی، هندی و یونانی کاربرد داشته است.

مواد و روش ها

در این مقاله از منابع کتابخانه ای و مقالات الکترونیکی از پایگاه های معتبر Scopus، Web of Science، Pubmed و موتور جستجوی  Google Scholar با سرچ کلیدواژه های وج، طب سنتی و مدرن، مطالعات آزمایشگاهی و اثرات بیولوژیک استفاده شد.گیاه از جنبه های مختلف بررسی و مورد تحلیل و گزارش ارایه گردید.

یافته ها

درکتاب های قدیمی و معتبر ایران و جهان و در طب سنتی کشورهای مختلف از این گیاه و مشخصات ظاهری واثرات دارویی A.calamus نام برده شده است. در مقالات مجلات بین المللی نیز گزارش هایی از اثرات آنتی اکسیدانی، ضد باکتریایی، ضد قارچی، ضد التهابی و درمان اختلالات عصبی توسط اندام های زیرزمینی وهوایی گیاه ارایه شده است و نیز فرآورده دارویی و نانوذرات نیز از این گیاه تهیه شده است.

استنتاج

باتوجه به اهمیت زیاد گیاه وج در منابع طب سنتی و مطالعات گسترده ای که درمورد خواص وویژگی های منحصربه فرد گیاه در سال های اخیر درسطج جهان صورت گرفته است، انجام مطالعات برون تنی و درون تنی بر روی آن جهت بررسی اثرات دارویی ویافتن کاربردهای جدید این گیاه از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. هم چنین گیاه، بومی استان مازندران بوده و می توان از پتانسیل های آن در تهیه محصولات دارویی و بهداشتی استفاده نمود.

زبان:
فارسی
صفحات:
192 تا 206
لینک کوتاه:
magiran.com/p2617111 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!