تاثیر برنامه آموزشی سبک زندگی سالم به صورت مجازی بر کیفیت خواب پرستاران خانم شاغل در مراکز آموزشی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه در سال 1401

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پیش زمینه و هدف

با توجه به این که پرستاران اصلی ترین عضو در انجام مراقبت مستقیم از بیماران می باشند و عوامل مختلفی منجر به پایین آمدن کیفیت خواب در آنان می شود، لذا برای ارایه هرچه بهتر و موثرتر خدمات مراقبتی نیازمند یک سبک زندگی سالم می باشند. سبک زندگی فاکتورهای مختلفی را شامل می شود. تا کنون هیچ مطالعه ای تاثیر هم زمان چندین مورد را به صورت آموزش مجازی بر کیفیت خواب پرستاران بررسی نکرده است، لذا ما در این پژوهش قصد داشتیم تا تاثیر سه نمونه از این فاکتورها (بهداشت خواب، تکنیک های مربوط به آرام سازی پیشرونده عضلانی و ورزش های هوازی) را بررسی کنیم. پژوهش حاضر باهدف تعیین تاثیر آموزش سه نمونه از مداخلات سبک زندگی به صورت مجازی بر روی کیفیت خواب پرستاران خانم شاغل در مراکز آموزشی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه انجام شد.

مواد و روش ها

پژوهش حاضر یک کارآزمایی بالینی با طرح پیش- پس آزمون بود که با مشارکت 60 نفر از پرستاران بیمارستان طالقانی و بیمارستان امام خمینی شهرستان ارومیه انجام گرفت. جامعه مورد مطالعه با روش در دسترس انتخاب شده و به طور تصادفی به دو گروه کنترل و آزمون (هر گروه 30 پرستار) تقسیم شدند. پرستاران گروه مداخله محتوای آموزشی مربوط به بهداشت خواب، تکنیک های مربوط به آرام سازی پیشرونده عضلانی و فیلم های مربوط به ورزش های هوازی را به مدت دو ماه در فضای مجازی دریافت کردند. پرستاران گروه کنترل هیچگونه مداخله ای از پژوهشگر دریافت نکردند. پرسشنامه های کیفیت خواب پیتزبورگ و اطلاعات دموگرافیک قبل و بعد از مداخله تکمیل شد. داده های جمع آوری شده با استفاده از آماری توصیفی و استنباطی توسط نرم افزار آماری SPSS نسخه 22 تجزیه و تحلیل شدند.

یافته ها

دو گروه قبل از مداخله ازنظر مشخصات دموگرافیک تفاوت آماری معنی داری نداشتند (05/0>p). میانگین نمره کل کیفیت خواب پیتزبورگ در گروه کنترل قبل و بعد از مداخله اختلاف معنی داری نداشت (05/0>p) ولی در گروه مداخله قبل و بعد از مداخله اختلاف معنی داری داشت (0001/0=p). میانگین نمره کل کیفیت خواب پیتزبورگ قبل از مداخله بین دو گروه مداخله و کنترل یکسان بوده است (05/0>p) ولی بعد از مداخله بین دو گروه مداخله و کنترل یکسان نبوده و ازنظر آماری اختلاف معنی داری داشته است (0001/0=p).

بحث و نتیجه گیری

یافته ها نشان داد که آموزش هم زمان بهداشت خواب، تکنیک های مربوط به آرام سازی پیشرونده عضلانی و ورزش های هوازی بر افزایش کیفیت خواب پرستاران خانم شاغل در بیمارستان طالقانی و بیمارستان امام خمینی شهرستان ارومیه موثر است. لذا توصیه می شود از برنامه های آموزش اصلاح سبک زندگی در آموزش مداوم بیمارستان استفاده شود و در پژوهش های بعدی، تاثیر سایر موارد مرتبط با سبک زندگی بر کیفیت خواب پرستاران مورد بررسی قرار گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
354 تا 365
لینک کوتاه:
magiran.com/p2617129 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!