طراحی الگوی موقعیت فدراسیون کاراته بر اساس مدل بازاریابی ورزشی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

سازمان های ورزشی جهت ایجاد خط مشی و رسیدن به اهداف سازمانی نیازمند ایجاد الگویی جهت ارزیابی و تقویت مولفه های تاثیرگذار در موفقیت سازمان هستند که از عوامل درونی و بیرونی سازمان نشات می گیرد. هدف از پژوهش حاضر طراحی الگوی موفقیت فدراسیون کاراته بر اساس مدل بازاریابی ورزشی بود.

روش تحقیق:

 از نوع آمیخته (کیفی و کمی) بود و با استفاده از روش مصاحبه، پرسشنامه محقق ساخته و کدگذاری باز انجام شد. در بخش کیفی آجهت طراحی پرسشنامه محقق ساخته از دانش متخصصان ورزشی و مسیولین فدراسیون کاراته استفاده شد که به روش گلوله برفی با جامعه آماری 12 نفر که نمونه آماری نیز به همین تعداد انتخاب شدند . در بخش کمی  نیز شامل ورزشکاران و مربیان و کارکنان فدراسیون و هیات های کاراته با جامعه 120 نفری که توسط آزمون مورگان 92 نفر انتخاب شدند. پس از انجام مصاحبه و شناسایی عوامل کلیدی از نگاه متخصصان، پرسشنامه محقق ساخته دارای کدهایی در 6 مولفه شامل: حیطه بازاریابی، حیطه تبلیغات و درآمدزایی، حیطه فناوری اطلاعات، برگزاری دوره های آموزشی و مسابقات، حیطه مدیریت، حیطه سرمایه گذاری طراحی و جهت ارزیابی بین ورزشکاران، مربیان و کارمندان فدراسیون کاراته توزیع شد. 

یافته ها

مولفه های بازاریابی 67.4 درصد، عوامل تبلیغات و درآمدزایی 62.1 درصد، عوامل فناوری اطلاعات 46.7 درصد، عوامل برگزاری مسابقات و دوره های آموزشی 55.9 درصد، عوامل مدیریتی فدراسیون 75.8 درصد و عوامل سرمایه گذاری 88.3 درصد بر موفقیت فدراسیون کاراته تاثیر گذار هستند.  همچنین سرمایه گذاری فدراسیون در راه اندازی اماکن ورزشی و سودآوری از اجاره یا رهن این اماکن دارای بیشترین میانگین (74/4) بین متغیرهای مربوطه بود.

نتیجه

موفقیت فدراسیون های ورزشی با تجاری شدن ورزش روز به روز به مباحث اقتصادی و بازاریابی نزدیک تر می شود و لازمه توسعه و موفقیت در ورزش ایجاد زمینه های بازاریابی در سطوح سازمان های ورزشی است در نتیجه با توجه به نتایج پزوهش پیشنهاد می شود به توسعه بازاریابی در برنامه ریزی بلندمدت فدراسیون، پیگیری حق پخش تلویزیونی، برگزاری بیشتر مسابقات بین المللی، ترویج گردشگری ورزش کاراته، سرمایه گذاری در ساخت سالن و تجهیزات ورزشی و بهبود فناوری اطلاعات در فدراسیون جهت ایجاد تسهیل در موفقیت های آتی فدراسیون انجام شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
243 تا 274
لینک کوتاه:
magiran.com/p2617445 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!