اثربخشی مداخلات روان شناختی و آموزشی حوزه سالمندی: فرا سنتز از مطالعات تجربی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

مداخلات آموزشی و روان شناختی سهم گسترده ای در سلامت روان در سالمندان دارد. تحقیق حاضر در مورد اثربخشی مداخلات روان شناختی و آموزشی حوزه سالمندی در شواهد تجربی بود.

روش

نوع مطالعه کاربردی و کیفی و از فن فرا سنتز استفاده شد. با استفاده از روش هدف مند و نگرش یکپارچه سازی و مدل سندلوسکی و باروسو (2007) 100 مقاله گزینش و پس از معیارهای ارزیابی 79 مقاله نهایی انتخاب شد. حوزه بررسی مقالات پژوهشی بین سال های 2016 تا 2021 برای تحقیقات خارجی و 1391 تا 1401 برای مقالات داخلی بود. یافته ها در قالب مقولات، مفاهیم و کدها تحلیل و پیاده سازی شد.

یافته ها

نتایج نشان داد اثربخشی شناختی (بهبود کارکردهای مغزی - عصبی، حوزه توجه و تمرکز، حوزه یادگیری و حافظه، حوزه کارکردی و عملکرد، حوزه واکنش و پاسخ) اثربخشی روان شناختی (بهبود فرایندهای روانی، حوزه شناخت و باور، حوزه هیجان و عواطف، حوزه رفتاری) اثربخشی بر اختلالات (بهبود نشانگان بالینی، نشانگان خلقی و اضطرابی)، اثربخشی جسمانی (بهبود فعالیت ارگان های بدن، عملکرد جسمانی) اثربخشی بر کیفیت زندگی (سطوح کیفیت زندگی، ابعاد کیفیت زندگی)، اثربخشی اجتماعی (بهبود تعاملات بین فردی، بعد خانواده، بعد اجتماعی)، اثربخشی عاطفی (بهبود فرایندهای هیجانی، بهبود ابراز و مدیریت) و اثربخشی در حوزه بیماری (بهبود سازگاری با بیماری، بیماری های مزمن و صعب العلاج)، اثربخشی شغلی (بهبود سازگاری با شغل) مضامین اثربخشی مداخلات را تشکیل می دهند.

نتیجه گیری

یافته های پژوهش نشان می دهد مداخلات توانسته است در محورهای مهم (شناختی، روان شناختی، اختلالات، جسمانی، کیفیت زندگی، اجتماعی، عاطفی، شغلی و حوزه بیماری ها) اثربخشی خود را برای سالمندان نشان دهد.

زبان:
فارسی
صفحات:
311 تا 321
لینک کوتاه:
magiran.com/p2617764 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!