هم سنجی اثربخشی و تداوم تاثیر درمان ذهن آگاهی مثبت نگر و شفقت درمانی بر اجتناب تجربه ای و بدتنظیمی هیجان در زنان قربانی خشونت خانگی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

مرور پیشینه نظری و تجربی نشان می دهد که درمان ذهن آگاهی مثبت محور و درمان مبتنی بر شفقت بر بدتنظیمی هیجان و اجتناب تجربه ای موثر بوده است. اما هنوز مشخص نیست که کدام یک از این مداخلات در طول زمان اثربخشی بیشتر و پایدارتری دارند. پژوهش حاضر با هدف هم سنجی اثربخشی و تداوم تاثیر درمان ذهن آگاهی مثبت نگر و شفقت درمانی بر اجتناب تجربه ای و بدتنظیمی هیجان در زنان قربانی خشونت خانگی انجام پذیرفت. پژوهش حاضر حیث هدف کاربردی و از نظر ماهیت از نوع طرح های نیمه آزمایشی با پیش آزمون و پس آزمون چندگروهی با گروه گواه با یک مرحله پیگیری سه ماه بود. جامعه آماری پژوهش حاضر متشکل از تمامی زنان قربانی خشونت خانگی که در سال 99-1398 عضو خانه های امن شیراز بود که به روش داوطلبانه 45 نفر انتخاب و به روش تصادفی در گروه های آزمایش (درمان شفقت و ذهن آگاهی مثبت محور) و گواه قرار گرفتند. ابزارهای سنجش شامل تنظیم هیجان گارنفسکی، کرایج و اسپینهاون (2001) و پرسشنامه اجتناب تجربه ای باوند و همکاران (2010) بود. یکی از گروه های آزمایش مداخله ذهن آگاهی مثبت محور هافمن، وو و بوتچر (2014) و گروه دیگر آزمایش درمان متمرکز بر شفقت گیلبرت (2010) را هرکدام در 8 جلسه 90 دقیقه ای دریافت کردند و گروه گواه هیچ مداخله ای دریافت نکرد. تجزیه وتحلیل داده ها از روش تحلیل واریانس اندازه گیری های مکرر و بنفرونی انجام شد. نتایج نشان داد درمان مبتنی بر شفقت و درمان ذهن آگاهی مثبت محور بر بدتنظیمی هیجان و اجتناب تجربه ای موثر است (01/0<p). روش درمان مبتنی بر شفقت نسبت به درمان ذهن آگاهی در کاهش بدتنظیمی هیجان و اجتناب تجربه ای اثربخش تر می باشد (01/0<p). به نظر می رسد درمان مبتنی بر شفقت و درمان ذهن آگاهی مثبت محور می تواند به عنوان یک امر پیشگیرانه و بهبوددهنده در افزایش سلامت روان و کیفیت زندگی زنان قربان خشونت خانگی مورد استفاده قرار گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
177 تا 199
لینک کوتاه:
magiran.com/p2618902 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!