روابط ساختاری هیجانات معرفتی، باورهای معرفت شناختی با انگیزش ریاضی در دانش آموزان مقطع ابتدایی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

هدف پژوهش حاضر، مشخص نمودن روابط ساختاری هیجانات معرفتی، باورهای معرفت شناختی و انگیزش ریاضی در دانش آموزان پایه ششم مقطع ابتدایی بود.

روش

پژوهش حاضر ازلحاظ هدف بنیادی و ازلحاظ نحوه ی جمع آوری اطلاعات توصیفی از نوع همبستگی است. در این پژوهش از دو روش اسنادی و میدانی برای گردآوری اطلاعات استفاده شده است. جامعه آماری شامل کلیه ی دانش آموزانی است که در سال تحصیلی 98-97 در دبستان های شهرستان فردوس مشغول به تحصیل بودند. برای سازگاری با الگوی معادلات ساختاری حجم نمونه می تواند بین 5 تا 15 مشاهده به ازای هر متغیر اندازه گیری شده تعیین شود ، ازاین رو حجم نمونه ی پژوهش حاضر با توجه به تعداد گویه ها 300 نفر بود. مشارکت کنندگان در پژوهش با روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند. ابزار مورداستفاده در این پژوهش، شامل پرسشنامه هیجانات معرفتی پکران(2016) ، پرسشنامه باورهای معرفت شناختی شومر(2009)، پرسشنامه انگیزش ریاضی کورتر(2005) و یک آزمون محقق ساخته ی ریاضی بود. به منظور استخراج ویژگی های توصیفی آزمودنی ها از شاخص های آمار توصیفی از قبیل؛ میانگین و انحراف استاندارد و آمار استنباطی (تحلیل مسیر) استفاده شد و جهت تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS نسخه 22  و لیزرل 5/8 استفاده شده است.

یافته ها

نتایج نشان داد هیجانات معرفتی بر روی انگیزش ریاضی اثر مستقیم معنادار با ضریب09/3 و باورهای معرفت شناختی بر روی هیجانات معرفتی اثر مستقیم معنادار با ضریب 79/1 را دارا است. همچنین باورهای معرفت شناختی بر روی انگیزش ریاضی اثر مستقیم معنادار ندارد ولی اثر غیرمستقیم معنادار با ضریب 5311/5 را دارا است.

نتیجه گیری

ازاین رو پیشنهاد می شود معلمان، مربیان و برنامه ریزان درسی به عناصر مربوط به رشد باورهای معرفت شناختی و انگیزه ریاضی توجه کافی داشته باشند و تمام عناصر برنامه درسی ازجمله اهداف، روش ها و محتوا در راستای شکل گیری باورهای معرفت شناختی و انگیزه ریاضی فراگیران طراحی و مورد ارزیابی صحیح قرار گیرند

زبان:
فارسی
صفحات:
81 تا 93
لینک کوتاه:
magiran.com/p2619024 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!