اثر نانو کامپوزیت گلایسین بتائین پوشش دار شده با کیتوسان بر ریز غده زایی درون شیشه ای سیب زمینی رقم ‏آگریا تحت شرایط تنش شوری ملایم

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

در سال های اخیر، کاربرد نانوذرات به طور موفقیت آمیزی در کشت بافت گیاهی استفاده شده است که با به کار بردن این مواد تاثیر شگرفی در حذف آلودگی های میکروبی ریز نمونه ها و همچنین نقش مثبت این مواد در کالوس زایی، اندام زایی، جنین زایی سوماتیکی، تنوع سوماکلونال، انتقال ژنتیکی و تولید متابولیت های ثانویه داشته است. در این پژوهش اثر نانوکامپوزیت گلایسین بتایین پوشش دار شده با کیتوسان در دو غلظت 120 و 240 میلی گرم در لیتر، گلایسین بتایین به تنهایی در دو غلظت 20 و 40 میلی گرم در لیتر، کیتوسان در غلظت 240 میلی گرم در لیتر، ترکیب گلایسین بتایین 20 و کیتوسان 240 میلی گرم در لیتر، ترکیب گلایسین بتایین 40 و کیتوسان 240 میلی گرم در لیتر و تیمار شاهد در دو وضعیت با تنش شوری ملایم (50 میلی مولار کلرید سدیم) و بدون تنش شوری همراه با 80 گرم ساکارز جهت بررسی صفات مربوط به ریز غده زایی سیب زمینی رقم ’آگریا‘ در شرایط درون کشت شیشه ای بررسی شد. این پژوهش به صورت آزمایش فاکتوریل در قالب طرح کاملا تصادفی با 16 تیمار و 3 تکرار اجرا شد. ریز غده های تولید شده در تیمار نانوکامپوزیت گلایسین پوشش دار شده با کیتوسان در ماه اول، دوم، سوم و چهارم بیشترین تعداد ریز غده را ایجاد نمودند. در تیمارهای دارای شوری ملایم تعداد ریز غده در ماه اول، دوم، سوم و چهارم، تعداد چشم در غده و ریز غده جوانه زده بیشترین مقدار را نسبت به تیمار بدون شرایط شوری ملایم دارا بودند. همچنین گیاهان تیمار شده با نانوکامپوزیت گلایسین بتایین پوشش دار شده با کیتوسان در صفات اندازه گیری شده ریزغده، اثرات مثبت و تاثیرگذار بیشتری نسبت به تیمارهای کیتوسان و گلایسین بتایین همراه با کیتوسان را نشان دادند. با توجه به یافته های این پژوهش به نظر می رسد استفاده از مواد نانوکامپوزیت در افزایش تعداد ریز غده و کاهش رشد رویشی شاخساره سیب زمینی درون شیشه ای رقم ’آگریا‘ موثر واقع شده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
437 تا 451
لینک کوتاه:
magiran.com/p2619226 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!