شیوع کم کاری ارثی تیروئید در نوزادان ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

کم کاری ارثی تیرویید یکی از شایع ترین بیماری های غدد درون ریز و یکی از عمده ترین علت ناتوانی ذهنی و تاخیر تکامل حسی- حرکتی در شیرخواران است. هدف از این مطالعه مروری تعیین شیوع کلی کم کاری ارثی تیرویید در نوزادان ایران می باشد.

مواد و روش ها

در این مطالعه مرور سیستماتیک و متاآنالیز، مروری جامع بر پایگاه های (SID)Scientific Information Database  ، Medline (PubMed)، ScienceDirect و Scholar Google  با استفاده از واژه های کلیدی کم کاری ارثی تیرویید، نوزادان و غربالگری تا آذرماه 1401 انجام گرفت. اطلاعات استخراج شده وارد نرم افزار Comprehensive meta-analysis (Version 2) شده و متاآنالیز با روش اثرات تصادفی در مطالعات بررسی شد.

یافته ها

در جستجوی پایگاه های مورد بررسی تعداد 248 مقاله به صورت اولیه به دست آمد. پس از حذف 169 مقاله تکراری و حذف بر اساس شرایط ورود و خروج مطالعات، تعداد 79 مقاله وارد ارزیابی ثانویه شد و در نهایت با حذف 60 مقاله بی ربط، تعداد 17 مقاله وارد بررسی متاآنالیز گردید. در بررسی 17 مطالعه با حجم نمونه 674466 نوزاد ایرانی، بر اساس متاآنالیز شیوع کم کاری ارثی تیرویید در نوزادان ایرانی 0/002 (0/003-0/002 =95% CI) بوده که بر حسب درصد 0/2% و 2 در هر 1000 تولد زنده گزارش شد.

نتیجه گیری

نتایج مطالعه حاضر نشان می دهد که شیوع کم کاری ارثی تیرویید در نوزادان ایران 2 در هر 1000 تولد زنده می باشد و نشان دهنده بالا بودن این بیماری در نوزادان کشور می باشد و نیازمند آگاه کردن مادران باردار و همچنین تداوم انجام غربالگری بدو تولد می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
316 تا 326
لینک کوتاه:
magiran.com/p2620019 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!