گزارش یک مورد جسم خارجی فرو رفته در لثه ناحیه خلفی فک پایین در یک کودک 13/5 ماهه

پیام:
نوع مقاله:
گزارش موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

خردسالان ممکن است اجسام خارجی را وارد حفره دهان خود کنند که می تواند منجر به آسیب های بافت سخت و نرم گردد. این اجسام خارجی می توانند به عنوان منبع بالقوه عفونت عمل کنند و بعدها منجر به شرایط دردناک برای کودک گردند. هدف از این مقاله گزارش یک مورد غیر معمول تورم دهانی به علت فرو رفتن جسم خارجی در لثه می باشد.
گزارش مورد: بیمار پسری 13/5 ماهه است که والدین او با شکایت از وجود تورم قرمز روشن به ابعاد حدود 1×1 سانتی متر در ناحیه مولر اول شیری سمت راست فک پایین، مراجعه کردند. این برجستگی به طور ناگهانی ایجاد شده، قوام سفت و سطح صاف داشته و فاقد درد بود. در نمای رادیوگرافی پری اپیکال، دندان مولر اول شیری در حال رویش مشاهده گردید و هیچگونه مورد غیر عادی دیده نشد. به علت چسبندگی شدید ضایعه به مخاط زیرین، تلاش برای جداسازی ضایعه با استفاده از سوند، موفقیت آمیز نبود. به دلیل نمای غیر معمول ضایعه و عدم همکاری کودک، تصمیم بر رویکرد محافظه کارانه و پیگیری ضایعه گرفته شد. در پیگیری 2 هفته بعد، جسم خارجی به صورت خود به خود از بافت لثه جدا شد و رویش دندان زیرین با فاصله 2 هفته بعد از آن، به صورت طبیعی صورت گرفت.

نتیجه گیری

نتایج این مطالعه نشان می دهد که در شرایط بالینی با نمای غیر معمول و اتیولوژی نامشخص، جسم خارجی به عنوان یک تشخیص افتراقی در خردسالان در نظر گرفته شود و تا حد ممکن از درمان های تهاجمی زود هنگام پرهیز گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
365 تا 371
لینک کوتاه:
magiran.com/p2620025 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!