واکاوی مفهوم والد آزاری: پیشایندها و پیامدها

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

علیرغم تمامی مداخلات روانشناسی و تربیتی و افزایش آگاهی های اجتماعی، مراجعه به مراکز مشاوره به دلیل خشنوت علیه والدین افزایش داشته است. والدآزاری از ویژگی های جامعه مدرن امروزی محسوب می گردد. این پژوهش با هدف واکاوی مفهوم والدآزاری و تبیین پیشایندها و پیامدهای آن انجام گردید.

مواد و روش ها

این پژوهش یک مطالعه کیفی است که با استفاده از تحلیل تماتیک به بررسی ابعاد، پیشایندها و پیامدهای والدآزاری پرداخته است. جامعه مورد مطالعه در این پژوهش افرادی بودند که تجربه خشونت توسط فرزندان داشته و با مرکز اورژانس اجتماعی تماس داشته اند. نمونه گیری به صورت هدفمند و با روش دردسترس انجام شد. روش گردآوری داده ها با استفاده از راهنمای مصاحبه نیمه ساختار یافته بود که بصورت حضوری یا تلفنی انجام گردید. در تحلیل داده ها از روش براوون و کلارک استفاده شد. برای اطمینان و اعتماد به یافته های کیفی از تایید ناظرین، درگیری طولانی مدت در داده ها، تایید همتایان و ارزیابی مشارکت کنندگان استفاده شد. تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار Atlas/Ti 8 انجام شد.

یافته ها

پس از تحلیل داده های کیفی 91 کد اولیه یا باز استخراج گردید. با مقایسه مداوم و دسته بندی مفاهیم در قالب طبقات و مضامین ، 22 زیر مضمون فرعی، 7 زیر مضمون اصلی و در نهایت 2 مضمون نهایی شناسایی شدند. پیشآیندهای یعنی عوامل موثر بر والدآزاری در قالب 4 زیر مضمون اصلی ناسازگاری با والدین، خانواده گسسته یا پریشان، تعیین گرهای اقتصادی اجتماعی و سرپرستی توهین آمیز والدین بود. پسایندها یا عواقب بعدی والدآزاری در این تحقیق از 3 مضمون اصلی محدویت های خانوادگی، ناامنی والدین و در نهایت فرزندان ناامید تشکیل شده بود.

نتیجه گیری

تمرکز تحقیقات، سیاست گذاری و پاسخ های مداخله ای تقریبا منحصرا بر رفتار بزرگسالان بوده است تا خشونت درون خانواده ها. برای درک بهتر این شکل از خشونت در خانواده ها پیشنهاد می شود که با توجه مفروضات اجتماعی و فرهنگی متعارف در رابطه با کاهش والدآزاری مهارت های زندگی وکنترل خشم برای نوجوانان و فرزندان بزرگسال آموزش داده شود. استفاده از ظرفیت های ملی و دینی در ارتباط با احترام به والدین و تعمیق آموزه های تربیتی می تواند کاهش این پدیده را به دنبال داشته باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
86 تا 95
لینک کوتاه:
magiran.com/p2620710 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!