شناسایی تاکتیک های مدیریت تصویرسازی و تاثیر آن بر رفتار شهروندی و ضد شهروندی سازمانی کارکنان ادارات آموزش و پرورش استان مازندران به منظور ارائه مدل

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

این پژوهش با هدف شناسایی تاکتیکهای مدیریت تصویرسازی و تاثیر آن بر رفتارهای شهروندی و ضد شهروندی سازمانی آموزش و پرورش مازندران به منظور ارایه مدل انجام شده است.

مواد و روش ها

پژوهش حاضر کاربردی با رویکرد آمیخته (روش پژوهش کیفی و کمی) و طرح اکتشافی انجام شد. در بخش کیفی پژوهش، 20 نفر از خبرگان، متخصصان و صاحب نظران حوزه مدیریت آموزشی در ادارات آموزش و پرورش به عنوان مشارکت کنندگان انتخاب شدند، به منظور انتخاب افراد تجربه مدیریتی، سمت سازمانی و تحصیلات مرتبط با موضوع پژوهش و سابقه مطالعه و پژوهش در زمینه پژوهش حاضر دارند  قرار گرفته شده است، پس از بررسی ملاکهای ورود به مطالعه نمونه ها با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها در بخش کیفی از مصاحبه نیمه ساختار یافته استفاده شد که سوالهای آن بر اساس مبانی نظری با کمک اساتید تهیه شده بود، بر اساس آن تاکتیک های مدیریت تصویرسازی و مولفه های رفتارهای شهروندی و ضد شهروندی شناسایی و سه پرسشنامه   تاکتیک های مدیریت تصویرسازی، رفتار شهروندی و رفتار ضد شهروندی ساخته شده است. جامعه آماری در بخش کمی 1660 نفر از کارکنان اداره آموزش و پرورش استان مازندران می باشند. با استفاده از فرمول کوکران 340 نفر از کارکنان ادارات آموزش و پرورش استان مازندران به عنوان نمونه به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. برای سنجش مدل مفهومی در روش کمی، پرسش نامه محقق ساخته با آلفای کرونباخ 82/0 بین کارکنان ادارات آموزش و پرورش استان مازندران، توزیع شد.

یافته ها

نتایج حاصل از پرسشنامه با تحلیل عاملی اکتشافی و آزمون معادلات ساختاری و با نرم افزار SPSS و AMOS مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش بیانگر آن است که مدیریت تصویرسازی دارای 8 تاکتیک (1- تاکتیک تدافعی، 2-. تاکتیک تهاجمی، 3. تاکتیک تاثیر رو به بالا، 4. تاکتیک کلامی، 5. تاکتیک غیرکلامی، 6. تاکتیک رییس محور، 7. تاکتیک خودمحور و 8. تاکتیک کارمحور) و رفتارهای شهروندی دارای 10 مولفه (1. نوع دوستی، 2. آداب اجتماعی، 3. وجدان، 4. جوانمردی، 5. توسعه شخصی، 6. رفتار مدنی، 7. ادب و ملاحظه، 8. وظیفه شناسی، 9. ابتکارات و 10. پایبندی به اصول اخلاقی) و رفتارهای ضد شهروندی دارای 7 مولفه (1. بدرفتاری سازمانی، 2. رفتار غیرکارکردی، 3. رفتار ضداجتماعی، 4. غیبت و تقلب، 5. تضاد با طفره رفتن از کار، 6. پرخاشگری در محل کار و 7. رفتار نامطلوب) شناسایی شدند.

نتیجه گیری

همچنین نتایج نشان داد: 1- اولویت عملکردی از بین تاکتیک های مدیریت تصویرسازی بیشترین اولویت مربوط به متغیر تاکتیک خودمحور و کمترین اولویت مربوط به تاکتیک غیرکلامی و در بین مولفه های رفتار شهروندی سازمانی بیشترین اولویت مربوط به متغیر پایبندی به اصول اخلاقی و کمترین اولویت مربوط به ابنکارات و در بین مولفه های رفتار ضد شهروندی سازمانی بیشترین اولویت مربوط به متغیر رفتار نامطلوب و کمترین اولویت مربوط به بدرفتاری سازمانی بوده است. 2-تاکتیک های مدیریت تصویرسازی بر رفتار شهروندی سازمانی و رفتار ضد شهروندی سازمانی تاثیر معنی داری دارد. 3-شاخص های برازندگی الگو اصلی مانندCFI و IFI همگی در حد قابل قبول و مناسب قرار دارند.

زبان:
فارسی
صفحات:
268 تا 293
لینک کوتاه:
magiran.com/p2620726 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!