اقامه ی نماز جماعت و اثرات آن برسبک زندگی و سلامت روانی دانشجویان و کارکنان دانشگاه فرهنگیان (با رویکرد پدیدارشناسانه)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

در دو دهه اخیر، رفتارهای مذهبی به عنوان مولفه های تاثیر گذار بر سبک زندگی و ارتقاء دهنده سلامت روان مورد مطالعه قرار گرفته و پژوهشگران مختلف بهدنبال شناسایی رفتارهایی بودهاندکه بیشترین تاثیر را  برمو لفه های سبک زندگی و سلامت روانی داشتهاند. یکی از این رفتارهای مذهبی که در دین اسلام مورد توجه بوده، اقامه نماز بصورت جماعت است.  پژوهش حاضر با هدف تبیین پدیدارشناسی آثار و پیامدهای اقامه نمازجماعت و اثرات آن بر سبک زندگی و سلامت روانی دانشجویان، کارمندان و اعضای هیات علمی دانشگاه فرهنگیان استان اردبیل انجام شده است.

مواد و روش ها

  این پژوهش از نظر هدف کاربردی بوده و به لحاظ روش، پدیدار شناسی میباشد . در این پژوهش به منظور بررسی  آثار و پیامدهای روانی - اجتماعی اقامه نمازجماعت ، از 24 نفر از افراد متخصص و آگاه ، با استفاده از نمونه گیری هدفمنداز نوع ملاک محور تا رسیدن به اشباع نظری استفاده شد. ابزار گردآوری داده ها ، مصاحبه نیمه ساختاریافته و اسناد و مدارک علمی بود. و بهمنظور تجزیه و تحلیل داده ها از روش تجزیه و تحلیل تم (مضمون) و با استفاده از کدگذاری باز ، محوری و گزینشی در نرم افزار  MAXQDA2018انجام شد . روایی  یافته های پژوهش با استفاده از روش های بازبینی توسط اعضا، بررسی همکار، مشارکتی بودن پژوهش تضمین گردید. همچنین به منظور سنجش پایایی کدگذاریهای انجام شده، از روش های بازآزمون و توافق درونموضوعی استفاده گردیدکه به ترتیب 80 در صد و 79 درصد بدست آمد.چون بالاتر از 70 درصد بودند پایایی آن تایید شد.

یافته ها

  نتایج نشان داد که تعداد مفاهیم اولیه بدست آمده  از مصاحبه ها،  73 مفهوم  بوده که در قالب سه مضمون اصلی فردی شامل مضامین فرعی (تقرب به خدا ، التزام به اخلاق اسلامی و تعالی انسان) ، اجتماعی و خانوادگی شامل مضامین فرعی (انسجام اجتماعی ، افزایش معنوبت و تقویت الفت اجتماعی)  روانی شامل مضامین فرعی (کم شدن تنش های روان -تنی، بهداشت روانی و فضیلت اخلاقی)  تقسیم شدند .

نتیجه گیری

بر اساس نتایج بدست آمده و برای کاربست و استفاده عملی از آثارنمازدر ابعاد مختلف زندگی در جامعه ، نیاز به اراده جدی عوامل تاثیر گذار در این حوزه ضروری می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
109 تا 117
لینک کوتاه:
magiran.com/p2620831 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!