جایگاه برنامه ریزی آمایشی در توسعه هدفمندآموزشهای علمی- کاربردی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

برنامه ریزی آمایش سرزمین در زمینه برنامه های آموزش عالی مهارتی که با توسعه انسانی و اقتصاد دانش بنیان در ارتباطند اهمیت فزاینده ای دارد. پژوهش حاضر با هدف ارایه چارچوبی برای کاربست بهینه برنامه ریزی آمایش سرزمین درتوسعه آموزش های علمی-کاربردی انجام پذیرفت. روش آن آمیخته (کمی- کیفی) از نوع اکتشافی  است.

مواد و روش ها

دربخش کیفی کلیه پایگاه داده ها و نیزخبرگان بعنوان جامعه آماری قرارداشتند چون حجم نمونه از قبل مشخص نبود ملاک برای تعیین حجم نمونه، تکرار مطالب و اشباع داده ها لحاظ وتعداد 23 نفرمورد مصاحبه نیمه ساختمند قرارگرفتند. در بخش کمی کلیه خبرگان علمی-کاربردی کشور به عنوان جامعه آماری در نظر بودند که بدلیل حجم جمعیت و پراکندگی جغرافیایی از نمونه گیری خوشه ای استفاده و پنج استان آذربایجان شرقی، اصفهان، بوشهر، تهران وخراسان رضوی به عنوان خوشه ها انتخاب شدند. با عنایت به یکسان نبودن جمعیت و تعداد مراکزآموزش عالی علمی-کاربردی استانها، با استفاده از نمونه گیری سهمیه ای و خطای 5/. ازجدول مورگان و فرمول کوکران، تعداد 326 نفر به عنوان نمونه انتخاب و مورد آزمون قرارگرفتند. در بخش میدانی، پرسشنامه محقق ساخته به عنوان ابزار جمع آوری داده ها درنظرگرفته شد. روایی پرسشنامه از طریق روایی محتوایی و صوری با استفاده ازنظر30 نفراز خبرگان مورد تایید قرارگرفت. پایایی پرسشنامه نیزبا روش همسانی درونی (آلفای کرونباخ) بدست آمد. بدلیل شرایط حاد ناشی از پاندمی کرونا، پرسشنامه بصورت الکترونیکی طراحی واز طریق سامانه پرسلاین به استانها ارسال شد. در بخش کیفی برای اطمینان از کفایت داده های مشابه، تحلیل داده های کیفی وکدگذاری و ودسته بندی از نرم افزار MAXQDA استفاده شد. روش تحلیل داده های کیفی از نوع تحلیل مضمون است. در بخش میدانی از آمار توصیفی و استنباطی با استفاده از نرم افزارهایSPSS و رابط گرافیکی SMART PLS استفاده گردید.

یافته ها

در نتایج پژوهش، 5 بعد، 21 عامل و 35 مولفه بدست آمد. در بررسی وضعیت موجود این ابعاد همگی از میانگین واریانس پایین تر بوده و وضعیت مناسبی نداشتند. اما در وضعیت مطلوب به دلیل میانگین های بدست آمده بالا در سطح مورد انتظار واقع شد. درزمینه سازوکار و چارچوب، اعتبارچارچوب نهایی شامل پنج عامل از منظرخبرگان مورد تایید قرار گرفت.

نتیجه گیری

یافته های پژوهش نشان دادند که ابعاد بدست آمده نیاز به ارایه ساز و کار اجرایی یا چارچوب دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
237 تا 253
لینک کوتاه:
magiran.com/p2620838 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!