طراحی الگوی تبیین عوامل موثر بر تقویت انگیزه شغلی در مربیان آماتور ورزش کشور با تاکید بر نظریه دو عاملی انگیزش - بهداشت هرزبرگ

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

در این پژوهش کاربردی به لحاظ هدف، ترکیبی) کمی و کیفی) به لحاظ نوع جستجوی داده ها و توصیفی-اکتشافی به لحاظ روش تجزیه وتحلیل داده ها، هدف طراحی الگوی تبیین عوامل موثر بر تقویت انگیزه شغلی در مربیان آماتور ورزش کشور با تاکید بر نظریه دوعاملی انگیزش - بهداشت هرزبرگ بود.

مواد و روش ها

جامعه آماری در بخش کیفی پژوهش شامل 30 نفر (10 نفر زن -20 نفر مرد) از مدرسین دانشگاه، مدرسین فدراسیون ها در رشته های ورزشی با مدرک مربیگری بین المللی و ملی و روسای انجمن ها و کمیته های ورزشی به صورت هدفمند و با استفاده  از روش گلوله برفی انتخاب شدند. جامعه آماری در بخش کمی، شامل مربیان ورزش شاغل در باشگاه های ورزشی شهرداری ها، ادارات کل ورزش و جوانان و آموزش وپرورش سراسر کشور بود. نمونه آماری با توجه به نامحدود بودن جامعه آماری به روش نمونه گیری چند مرحله خوشه ای و تصادفی ساده و با استفاده از فرمول رابطه کوکران 384 نفر محاسبه گردید. ابزار جمع آوری داده های پژوهش در بخش کیفی، مصاحبه عمیق و اکتشافی و در بخش کمی پرسشنامه محقق ساخته برگرفته از مصاحبه در بخش کیفی مشتمل بر 4 عامل،12 مولفه و 78 گویه بر پایه طیف پنج درجه ای لیکرت بود. جهت تجزیه وتحلیل داده ها و پاسخ به سوالات پژوهش از روش های تحلیل عاملی تاییدی و معادلات ساختاری، آزمون آلفای کرونباخ و گاتمن جهت بررسی پایایی ابزار و روایی همگرا و واگرا، آزمون کولموگروف اسمیرنوف جهت بررسی نرمال بودن توزیع داده ها، آزمون تحلیل عاملی اکتشافی جهت بررسی و کشف عوامل موثر بر تقویت انگیزه شغلی، آزمون فریدمن جهت رتبه بندی بین عوامل موثر بر تقویت انگیزه شغلی، با استفاده از نرم افزار Atlas/TI 8 (در بخش کیفی) و در بخش کمی از نرم افزار لیزرل نسخه 8/ 8 و نرم افزار SPSS ورژن 20 استفاده گردید.

یافته ها

بر اساس یافته های پژوهش، عوامل شناسایی شده موثر بر تقویت انگیزه شغلی مربیان ورزشی، شامل 4 عامل (عامل فردی، زمینه ای، سازمانی، مدیریتی - رهبری) در قالب کد گذاری انتخابی، 17 مولفه در قالب کد کذاری محوری و 78 گویه (شاخص) در قالب کد گذاری باز بود عامل.

نتیجه گیری

در بین این عوامل، عامل سازمانی از نظر میزان اهمیت در اولویت اول بود. مدل احضا شده پژوهش از برازش مناسبی یر خوردار بود

زبان:
فارسی
صفحات:
36 تا 55
لینک کوتاه:
magiran.com/p2620847 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!