مقایسه ی اثربخشی آموزش تاب آوری خانواده، با آموزش امید به شیوه ی شناختی-معنوی، بر خستگی ناشی از شفقت و تحمل پریشانی در مراقبین بیماران کلیوی تحت همودیالیز

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

بیماری های کلیوی از جمله بیماری های جسمانی است که فرد و سبک زندگی وی را با مشکلات گوناگونی روبه رو می کند که ناخواسته خانواده های آنان را درگیر می کند و مراقبت ویژه ی آنان را می طلبد که می تواند وضعیت روانی مراقب را دچار خدشه نماید. هدف از این پژوهش مقایسه ی اثربخشی آموزش تاب آوری خانواده، با آموزش امید به شیوه ی شناختی-معنوی، بر خستگی ناشی از شفقت و تحمل پریشانی در مراقبین بیماران کلیوی تحت همودیالیز بود.

مواد و روش ها

روش پژوهش از نوع آزمایشی با دو گروه آزمایش و گواه با طرح پیش آزمون و پس آزمون و پیگیری 45 روزه بود، جامعه ی آماری، شامل مراقبین بیماران کلیوی تحت همودیالیز شهر اصفهان در سال 1399-1400 بودند که در این پژوهش 60 نفر از مراقبین به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب شده و به صورت تصادفی به سه گروه 20 نفره تقسیم شدند، افراد شرکت کننده در پژوهش در سه مرحله به پرسشنامه ی خستگی ناشی از شفقت (خسروی و همکاران، 2021) و پرسشنامه سیمونز و گاهر (2005) پاسخ دادند، داده های گردآوری شده در دوسطح آمار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و آمار استنباطی واریانس با اندازه گیری مکرر و آزمون تعقیبی بونفرنی) تحلیل شدند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار spss ورژن 24 استفاده شد.

یافته ها

تحلیل داده ها نشان داد که آموزش امید به شیوه ی شناختی-معنوی بر خستگی ناشی از شفقت (75/16=F و 01/0>P) و تحمل پریشانی (86/6=F و 01/0>P) تاثیر معناداری داشته است و در زمینه ی اثربخشی با هم تفاوت معنادار نداشته اند.

نتیجه گیری

با توجه به یافته های پژوهش حاضر می توان از آموزش امید به شیوه شناختی-معنوی و آموزش تاب آوری خانواده برای کاهش خستگی ناشی از شفقت و افزایش تحمل پریشانی در مراقبین بیماران کلیوی تحت همودیالیز استفاده کرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
156 تا 165
لینک کوتاه:
magiran.com/p2620858 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!