اثر تمرین مقاومتی و عصاره گرده نر نخل خرما بر CHRN-G و Semaphorin-a3 موش های سالم

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

تمرین منظم با حجم متفاوت همراه با مصرف عصاره گرده نر نخل خرما استراتژی موثری در بهبود بیان ژن و عملکرد عصبی- عضلانی است. هدف از مطالعه حاضربررسی اثر4 هفته تمرین مقاومتی فزاینده با عصاره گرده نر نخل خرما بر بیان ژ ن های CHRN-G و Semaphorine-a3 درعضله دوقلوی موش های صحرایی نر سالم بود.

مواد و روش ها

در مطالعه تجربی حاضر، 42 سر موش صحرایی نر سالم شش هفته ایی، با میانگین وزن 195 تا220 گرم به طور تصادفی به 6 گروه 7 تایی; کنترل (C)، تمرین مقاومتی (RT)، تستوسترون (T)، عصاره (SUP)، تمرین مقاومتی با عصاره (RT+SUP)، تمرین تمرین مقاومتی با تستوسترون (RT+T) تقسیم شدند. عصاره گیری با اتانول 90٪ به میزان 670 میلی لیتر انجام و سه بار تکرار شد. عصاره بدست آمده بوسیله دستگاه تقطیر در خلا تغلیظ و حلال آن بطور کامل حذف شد. میزان بازده عصاره گیری 17/87 درصد بود. مصرف عصاره به مقدار mg/kg 100 در روز به گروه های عصاره و تمرین با عصاره به صورت درون صفاقی گاواژ شد. تستوسترون به مقدار mg/kg 2 در روز به گروه های تستوسترون و تمرین با تستوسترون تزریق شد. مداخلات تمرین مقاومتی فزاینده، عصاره و تستوسترون 5 روز درهفته به مدت 4 هفته انجام شد. 24 ساعت بعد از آخرین جلسه تمرین و ریکاوری بعد از آن آزمودنی ها قربانی و عضله دوقلوی آن ها استخراج شد. جهت تعیین بیان ژن های CHRN-G و Semaphorine-a3 از روش Real time- PCR استفاده شد. برای مقایسه گروه ها از آزمون آنووای دو راهه در سطح آلفای 05/0 استفاده شد.

یافته ها

بیان ژن CHRN-G در گروه تمرین با عصاره (024/0=P) و تمرین با تستوسترون (045/0=P) نسبت به گروه عصاره  کاهش معناداری را نشان داد. ژن Semaphorine-a3 در گروه تمرین با عصاره (016/0=P) نسبت به گروه عصاره کاهش معناداری نشان داد. وزن در هیچ یک از گروه ها تفاوت معناداری نداشت.

نتیجه گیری

به نظر می رسد که احتمالا 4 هفته تمرین مقاومتی فزاینده با مصرف عصاره گرده نر نخل خرما با کاهش در بیان ژ ن های CHRN-G و Semaphorine-a3 در فضای پیش سیناپسی، می تواند عملکرد عصبی عضلانی را بهبود دهد.

زبان:
فارسی
صفحات:
166 تا 175
لینک کوتاه:
magiran.com/p2620859 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!