بررسی تاثیر مدیریت دانش بر توسعه کارآفرینی دانش آموختگان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

امروزه بحث اشتغال و کارآفرینی از مهم ترین مسایل مورد توجه تمامی دولت ها در سراسر جهان می باشد، زیرا عدم اشتغال به کار در جمعیت یک کشور منجر به بروز مشکلات شخصی و جمعی فراوانی می گردد؛ این مشکلات شاید برای قشر تحصیل کرده که به امید داشتن شغلی مناسب ادامه تحصیل داده اند بیشتر باشد. علاوه بر این، سازمان ها هم برای همسویی با نیازهای متغیر مشتری و محیط پیچیده کنونی، اهمیت ویژه ای برای کارآفرینی قایل می شوند و آن را عامل ماندگاری در عرصه رقابت قلمداد می کند و یکی از راه های رسیدن به این هدف، ایجاد شرایط کارآفرینی برای دانش آموختگان است.

مواد و روش ها

از این رو، پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر ابعاد مدیریت دانش بر توسعه کارآفرینی دانش آموختگان انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموختگان دانشگاه آزاد اسلامی شهر تهران بود. ابزار گردآوری داده های پژوهش پرسشنامه های مدیریت دانش نوناکا (1995) و پرسشنامه توسعه کارآفرینی آنتونیک و هیسریچ (2003) بودند که روایی صوری و محتوایی به تایید صاحبنظران رسید و پایایی با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ بزرگتر از 0.7 محاسبه گردید. جهت تجزیه و تحلیل داده های پژوهش نیز از نرم افزار SPSS21  و آزمون رگرسیون چندگانه استفاده شد.

یافته ها

نتایج حاکی از آن بود که ابعاد مدیریت دانش (خلق دانش، تسهیم دانش، ذخیره سازی دانش و کاربرد دانش) با توسعه کارآفرینی دانش آموختگان، رابطه مثبت و معنی داری دارند.

نتیجه گیری

نتایج رگرسیون چندگانه نیز نشان داد متغیرهای خلق دانش، کاربرد دانش، تسهیم دانش و ذخیره سازی دانش را می توان به عنوان متغیرهای پیش بین برای کارآفرینی دانش آموختگان معرفی نمود .

زبان:
فارسی
صفحات:
492 تا 504
لینک کوتاه:
magiran.com/p2620886 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!