کاربست مدل تعادل عمومی جهت سناریوسازی اتخاذ سیاست پولی مناسب در شوک های اقتصادی ناشی از بحران های اجتماعی در ایران (مطالعه موردی شیوع بیماری کرونا)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

در این مطالعه به تعیین سیاست پولی بهینه جهت کاهش اثرات منفی شوک ناشی از شیوع بیماری کرونا بر تولیدناخالص داخلی، رفاه کل و اشتغال در ایران با بکارگیری مدل تعادل عمومی محاسبه پذیر پویای بازگشتی (RDCGE) پرداخته شد. نتایج نشان داد اتخاذ سیاست پولی انبساطی معادل 5% کاهش نرخ ذخیره قانونی، باعث کاهش اثرات منفی شوک ناشی از شیوع بیماری کرونا بر تولیدناخالص داخلی، رفاه کل و اشتغال در مقایسه با عدم اتخاذ سیاست پولی می شود. همچنین، اتخاذ سیاست پولی انبساطی معادل 10% کاهش نرخ ذخیره قانونی، باعث کاهش بیشتر اثرات منفی شوک ناشی از شیوع بیماری کرونا بر متغیرهای مورد بررسی در مقایسه با 5% کاهش نرخ ذخیره قانونی و اتخاذ سیاست پولی انبساطی معادل 20% کاهش نرخ ذخیره قانونی، باعث کاهش بیشتر اثرات منفی شوک ناشی از شیوع بیمار کرونا بر متغیرهای مورد بررسی در مقایسه با 10% کاهش نرخ ذخیره قانونی می شود. بر این اساس، به مقامات پولی پیشنهاد می شود، در شرایط مشابه اقدام به اتخاذ سیاست پولی انبساطی نمایند تا از این طریق بانک های تجاری بتوانند تسهیلات در اختیار خانوارها (جهت تحریک تقاضای کل و جلوگیری از کاهش تولیدناخالص داخلی) و تولیدکنندگان (جهت عدم اخراج یا تعدیل نیروی کار) به منظور کاهش رفاه کل جامعه قرار دهند.

زبان:
فارسی
صفحات:
87 تا 112
لینک کوتاه:
magiran.com/p2622331 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!