حمایت از سهامداران و بازده غیرعادی سهام

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

بازده غیرعادی سهام یکی از مباحث بحث برانگیز حوزه مالی می باشد که به گونه های مختلفی مورد بررسی قرار گرفته است. به همین جهت، بخش مهمی از پژوهش های بازار سرمایه را مطالعه رفتار بازدهی سهام و عوامل موثر بر آن تشکیل داده است. در تبیین این عوامل، حمایت از سهامداران به عنوان سازه ای که ابعاد گوناگونی را در بر می گیرد، می تواند در مطالعات مربوط به بازدهی سهام در نظر گرفته شده و به ارتقای محتوای اطلاعاتی قیمت ها کمک نماید. بر همین اساس، این پژوهش درصدد است تا تاثیر حمایت از سهامداران را بر بازده غیرعادی سهام بررسی نماید.

روش

در این پژوهش، اطلاعات مربوط به 166 شرکت پذیرفته در بورس اوراق بهادار تهران طی سال های 1385 تا 1399 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته اند.

یافته ها

نتایج نشان داد که اگرچه حمایت از سهامداران بر بازده غیرعادی سهام شرکت هایی که تغییر مالکیت نهادی داشته اند، منفی بوده است، اما در همه صنایع به ویژه صنایع سیاسی چنین پیوندی برقرار نیست. همچنین، این اثرگذاری در سال های بعد از شکست ساختاری نسبت به قبل از آن متفاوت بوده است.

نتیجه گیری

یافته های این مطالعه بیانگر این است که حمایت از سهامداران به واسطه معاملات افراد آگاه مانند سهامداران نهادی به قیمت های سهام کمک می کند تا ارزش بنیادی شرکت ها را بهتر منعکس کرده که همسو با فرضیه محتوای اطلاعاتی است.

دانش افزایی:

 این پژوهش می تواند یک بستر مطالعاتی جدیدی را از این حیث که مفاهیم بین رشته ای مانند حمایت از سهامداران که در سطوح خرد و کلان موضوعیت دارد، جهت تبیین پدیده های بازار فراهم سازد.

زبان:
فارسی
صفحات:
39 تا 66
لینک کوتاه:
magiran.com/p2622670 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!