بازنمایی و تبیین نقشه دانش دیدگاه منبع محور از منظر فرصت های کارآفرینانه

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

هدف : 

از منظر کارآفرینی استراتژیک، دو حوزه دیدگاه منبع محور و فرصت های کارآفرینانه در یک کسب و کار کارآفرینانه در هم تنیده شده اند و نمی توان آنها را مجزا قلمداد کرد. حوزه فرصت به عنوان «هسته اصلی کارآفرینی» موضوع پژوهش های مختلفی بوده است که عمدتا بر عوامل موثر بر فرآیند کارآفرینی متمرکز بوده است، اما پژوهش های روش شناختی و کاربردی در موضوع چگونگی تامین منابع در بهره برداری از فرصت های کارآفرینی بسیار اندک است. مرور پژوهش های دیدگاه منبع محور نشان دهنده این مطلب است که  فرصت های کارآفرینانه در بسیاری از مطالعات این حوزه مورد موشکافی و کنکاش جدی قرار نگرفته است. پژوهش حاضر با هدف ارایه یک دید کلی و سریع از محتوا و جریان های پژوهشی دیدگاه منبع محوراز منظر فرصت های کارآفرینانه به پژوهشگران، آنها را در هدایت بهینه پژوهش های آتی یاری می رساند. بررسی پژوهش ها نشان می دهد در حوزه دیدگاه منبع محور از منظر فرصت های کارآفرینانه دانش منسجم و قابل اعتمادی وجود ندارد و تصویر روشن و جامعی برای درک عمق تحقیقات انجام شده در این زمینه وجود ندارد. بنابراین، مسیله اصلی این پژوهش «بازنمایی و تدوین نقشه دانش دیدگاه منبع محور از منظر فرصت های کارآفرینانه است. نوآوری و مشارکت علمی این پژوهش، ارایه و تدوین نقشه دانش دیدگاه منبع محور از منظر فرصت های کارآفرینانه است که علاوه بر تعیین دانش موجود و نشان دادن ارتباط بخش های مختلف با یکدیگر در این زمینه، مسیر تحقیقات آتی را نیز بر اساس تحلیل شکاف دانش شناسایی شده برای پژوهشگران مشتاق و علاقه مند مشخص نموده است. همان طور که بیان شد نقشه دانش با دو هدف علمی تهیه می شود: اول نقشه دانش برای درک دقیق تر آنچه تاکنون در یک حوزه موضوعی خاص انجام شده است و دوم نقشه دانش به منظور تعیین جهت پژوهش های آینده. امید است پژوهش حاضر در دستیابی به هر دو هدف موفق باشد.

روش

این پژوهش به لحاظ هدف کاربردی و بر اساس گردآوری اطلاعات اسنادی - مرور سیستماتیک است. با استفاده از مرور سیستماتیک از میان 452 مقاله بررسی شده در بازه سال های 1984 لغایت 2022 میلادی در پایگاه های معتبر خارجی، پس از سه مرحله غربالگری 46 مقاله برای انجام پژوهش مناسب تشخیص داده شدند.

یافته ها

داده های پژوهش بر اساس روش تحلیل مضمون، در دو مرحله کدگذاری باز برای یافتن گزاره های توصیفی و کدگذاری محوری برای استخراج گزاره های مفهومی مورد تحلیل قرار گرفتند و در نهایت 49 مولفه موثر برای ترسیم نقشه دانش پژوهش شناسایی گردید. چهار رکن ارایه شده در بازنمایی نقشه دانش در این پژوهش عبارتند از: ناهمگونی منابع، محدودیت های بعد از رقابت، تحرک ناپذیری کامل منابع و محدودیت های قبل از رقابت.

نتیجه گیری

علاوه بر ترسیم نقشه دانش و تبیین مولفه های آن، شکاف های دانشی و جریان های پژوهشی قابل توسعه آتی در خصوص دیدگاه منبع محور از منظر فرصت های کارآفرینانه مشخص گردید.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 19
لینک کوتاه:
magiran.com/p2623078 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!