چالش های پیش روی توسعه مدل های کسب و کار فین تک؛ مرور سیستماتیک ادبیات

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

پژوهش حاضر با بررسی چالش های مدل های کسب و کار فین تک و ترسیم مدل پارادایمی از روابط بین چالش ها، سعی در پر نمودن شکاف علمی این حوزه دارد.

روش پژوهش: 

این پژوهش به لحاظ هدف بنیادی و به لحاظ گردآوری و تحلیل داده ها، مرور سیستماتیک ادبیات است. بدین منظور با مراجعه به مقالات انگلیسی و فارسی منتشر شده در پایگاه های اطلاعاتی معتبر خارجی و داخلی، در تمامی پهنه های مکانی و در طی سال های1393 تا بهمن ماه 1400 (2014 - 2021)، از میان انبوه مقالات اولیه، 44 مقاله علمی- پژوهشی و مروری به روش نمونه گیری حذفی (غربالگری) شناسایی گردید و به منظور تحلیل مقالات منتخب جهت شناسایی و رتبه بندی کدها و مفاهیم از تحلیل محتوای آنتروپی شانون استفاده شد.

یافته ها

ترکیب یافته های حاصل از مرور سیستماتیک و تحلیل محتوای کیفی 44 مقاله منتخب به برجسته شدن 24 مفهوم از ترکیب 38 کد انجامید و مواردی که از وزن بیشتری برخوردار بودند به عنوان چالش‎ های مستقل شناسایی شده و سایر مقوله‎ ها به عنوان مفاهیم وابسته، در زیرمجموعه مقوله‎ های اصلی قرار گرفتند. این فرآیند به پدیدار شدن هشت دسته از چالش ‎های اصلی مدل های کسب و کار فین ‎تک منجر شد که هرکدام به جنبه‎ های متفاوتی از مشکلات توسعه‎ای اشاره داشته و روابط موجود بین ابعاد این چالش ها در قالب یک الگوی پارادایمی نمایش داده شد. بر اساس این نمودار، مسایل نظارت بر عملکرد، مشکلات غیراخلاقی سازمانی، حمایت از سرمایه گذاران، جلب اعتماد مشتری، مسایل مالی، ریسک های عملیاتی و تکنولوژیکی، تامین امنیت و ماهیت رقابتی محیط کسب و کار مهم ترین چالش هایی هستند که شرکت های فین تک در قرن حاضر با آن مواجه اند.

نتیجه گیری

نتایج پژوهش حاکی از آن است که هرچند گسترش فین تک ها مزایای فراوانی برای جوامع کنونی به همراه دارد؛ اما نوظهور بودن صنعت، توسعه آن را با موانع مهمی مواجه ساخته است که شناخت چالش ها را جهت غلبه بر آنان الزامی می سازد. بر این اساس، چالش های نظارتی ناشی از ضعف عملکردی نهادهای حاکم و فقدان قوانین متناسب با محیط تکنولوژیکی، مسبب اصلی بسیاری از مسایل اخلاقی همچون تقلب وکلاهبرداری است که ضعف زیرساخت های تکنولوژیکی و ماهیت فنی آنان، آسیب پذیری اجزای پلتفرم ها را در مقابل حملات سایبری تشدید نموده و تامین امنیت داده های شخصی کاربران را مختل می نماید که در نتیجه، جلب اعتماد مشتریان و سرمایه‎گذاران را دشوار می سازد. از سوی دیگر موانع موجود در محیط کسب و کار همچون رقابت با بانک ها و کمبود نیروی انسانی کارآمد، فرآیند ایجاد پایگاه های مشتری و جذب سرمایه گذاران با مشکل مواجه ساخته و تامین مالی و کسب درآمد این پلتفرم ها را دشوار می نماید. به عبارتی، چالش های ناشی از عوامل نظارتی در نهایت به مشکلات مالی و تامین منابع سرمایه‎ای ختم شده و عاقبت ناکامی و انحطاط را برای این شرکت‎ها به دنبال دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
35 تا 48
لینک کوتاه:
magiran.com/p2623080 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!