اثربخشی زوج درمانی مبتنی بر رویکرد واقعیت درمانی بر تعارضات زناشویی زوجین نظامی متقاضی طلاق

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

تعارضات زناشویی با ایجاد فاصله روانی-عاطفی در زوجین نظامی از دلایل اصلی کاهش کیفیت روابط زناشویی و سلامت جامعه است. زوج درمانی مبتنی بر رویکرد واقعیت درمانی از مداخلات موثر برای بیرون آمدن از چالش های سخت یا غیرقابل حل زناشویی است.

هدف

پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی زوج درمانی مبتنی بر رویکرد واقعیت درمانی بر تعارضات زناشویی زوجین نظامی متقاضی طلاق انجام شد.

مواد و روش ها

پژوهش حاضر شبه آزمایشی از نوع پیش آزمون پس آزمون همراه با گروه کنترل بود. جامعه آماری را کلیه زوجین نظامی که در نیمسال دوم سال 1398 به مرکز روان شناسی دبستان شهر همدان مراجعه کرده بودند؛ تشکیل دادند. نمونه 30 زوج از جامعه مذکور بودند که با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و با روش تصادفی ساده، در دو گروه آزمایش (15 زوج) و کنترل (15 زوج) تخصیص یافتند و به پرسشنامه تعارضات زناشویی براتی و ثنایی پاسخ دادند. گروه آزمایش به مدت 8 جلسه به صورت هفته ای 1 جلسه 90 دقیقه ای تحت آموزش قرار گرفت و گروه کنترل هیچ مداخل های دریافت نکرد. داده ها با استفاده از میانگین، انحراف استاندارد و تحلیل کوواریانس در نر م افزار SPSS نسخه 24 در سطح معنی داری 0/05 تحلیل شدند.  

یافته ها

در گروه آزمایش میانگین و انحراف معیار نمره تعارضات زناشویی از 159/24±13/56 به 121/16±12/18 بعد از انجام مداخله  تغییر کرده است. یافته ها حاکی از تفاوت معنادار میانگین و انحراف استاندارد تعارضات زناشویی زوجین نظامی(P>0/01)  گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل در پس آزمون بود. بر اساس مجذور اتا مقدار تاثیر زوج درمانی مبتنی بر رویکرد واقعیت درمانی بر تعارضات زناشویی زوجین 51/8 درصد بود. 

نتیجه گیری

در زوجین نظامی متقاضی طلاق، زوج درمانی مبتنی بر رویکرد واقعیت درمانی می تواند منجر به کاهش تعارضات زناشویی و ایجاد ارتباط مطلوب بین آ نها گردد. لذا، برگزاری جلسات زوج درمانی مبتنی بر رویکرد واقعیت درمانی جهت پیشگیری و حل مشکلات زناشویی در مراکز مشاوره پیشنهاد می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
383 تا 390
لینک کوتاه:
magiran.com/p2623143 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!