تاثیر سرمایه اجتماعی بر دلبستگی به مکان باتوجه به نقش میانجی تعهد به اماکن ورزشی در مشتریان اماکن ابی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
پیشینه و
اهداف
اماکن ورزشی برای ادامه حیات خود نیازمند بازگشت مجدد مشتریان است. فعالیت های اماکن ورزشی تاثیر مثبتی بر دلبستگی به مکان دارد. هدف از پژوهش حاضر، بررسی تاثیر سرمایه اجتماعی بر دلبستگی به مکان باتوجه به نقش میانجی تعهد به اماکن ورزشی در مشتریان ‏اماکن آبی بود.
روش ها
روش این پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی بوده و جامعه آماری آن را مشتریان اماکن ابی تشکیل دادند. به علت ‏نامشخص بودن جامعه آماری حجم نمونه برابر با 384 نفر در نظر گرفته شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها و روابط بین متغیرها نیز ‏نرم افزار اسمارت پی ال اس سه مورد استفاده قرار گرفت.
یافته ها
یافته ها نشان می دهند که سرمایه اجتماعی به ترتیب اثر معناداری بر تعهد به ‏اماکن ورزشی و دلبستگی به مکان دارد. تعهد به اماکن ورزشی نیز بر دلبستگی به مکان تاثیر دارد. همچنین تعهد به اماکن ورزشی نقش ‏میانجی بین متغیرهای سرمایه اجتماعی و دلبستگی به مکان دارد. همچنین مشخص گردید که مولفه های تعهد به اماکن ورزشی به جزء مولفه هنجاری قابلیت توضیح دلبستگی به مکان را دارند در این بین مولفه مستمر بیشترین و مولفه عاطفی کمترین میزان اثرگذاری را داشتند.
نتیجه گیری
براساس یافته ها مشخص می شود که هرچند سرمایه اجتماعی به طور ‏قابل توجهی توانایی پیش بینی دلبستگی به مکان را دارد؛ اما درک این مکانیزم و دست یابی به دلبستگی به مکان، نیازمند توجه به تعهد به ‏اماکن ورزشی می باشد. ‏پیشنهاد می شود متغیرهای جمعیت شناختی به عنوان متغیرهای تعدیل گرددر ارتباط بین متغیرهای سرمایه اجتماعی و دلبستگی به مکان مورد بررسی قرار گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
9 تا 16
لینک کوتاه:
magiran.com/p2623315 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!