تاثیر هشت هفته تمرین استقامتی بر سطوح پروتئین های آپوپتوزی سیتوکروم C، کاسپاز 8 و کاسپاز 3 در بافت کلیه موش های صحرایی نر دیابتی همراه با سندرم ترک مرفین

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

اثرات ورزش بر بافت کلیه در سندرم ترک، مبهم و نامشخص است. در این مطالعه، اثر 8 هفته تمرین استقامتی بر سطوح پروتیین سیتوکروم C، کاسپاز 8 و کاسپاز 3  در بافت کلیه موش های صحرایی دیابتی و دیابتی همراه با سندرم ترک مورد بررسی قرار گرفت.

روش ها

از 32 سر موش صحرایی نر نژاد ویستار در این مطالعه تجربی استفاده شد. بعد از القاء دیابت موش های صحرایی به صورت تصادفی به 4 گروه 8 تایی تقسیم شدند. شامل : کنترل دیابت (D)، دیابت مرفین (D.M)، دیابت + تمرین استقامتی (D.ET)، دیابت مرفین + تمرین استقامتی (D.M.ET). سپس در گروه های معتاد ، جهت وابستگی به مرفین از روش خوراکی استفاده شد. گروه های تمرین 8 هفته پروتکل تمرین استقامتی را اجرا نمودند. در پایان مطالعه هم G موش های صحرایی بیهوش، تشریح و کلیه آنها جدا و در دمای 70- درجه جهت بررسی های بعدی نگه داری شدند. سطوح پروتیین شاخص های این مطالعه توسط کیت های الایزا اندازه گیری شدند. داده ها با استفاده از آزمون آنوای یک راهه و تعقیبی توکی در سطح معنی داری 05/0P≤ تجزیه و تحلیل شدند.

یافته ها

نتایج این مطالعه کاهش معنی دار سطوح پروتیین کاسپاز 3 در گروه های D.ET, (P=0.000)D.M.ET (P=0.000) و سیتوکروم C در گروه های D.ET, (P=0.000) D.M.ET (P=0.000) در مقایسه با گروه D را نشان داد (05/0≥P). همچنین سطوح پروتیین کاسپاز 8 نیز در گروه D.M.ET (P= 0.015) در مقایسه با گروه D و گروه D.M.ET (P= 0.038) در مقایسه با گروه D.M کاهش معنی داری را نشان داد (05/0≥P).

نتیجه گیری

تمرین استقامتی احتمالا می تواند بر میزان کاهش آپوپتوز بافت کلیه موش های صحرایی دیابتی و دیابتی سندرم ترک اثر مثبت و محافظتی داشته باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
91 تا 102
لینک کوتاه:
magiran.com/p2623751 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!