عوامل موثر در اجرای برنامه های درسی آموزش فنی و حرفه ای مدارس استرالیا

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

اجرای هر برنامه درسی به عواملی وابسته است که توجه به آن، موفقیت برنامه درسی را تضمین می کند. در همین راستا، هدف این پژوهش شناسایی عوامل موثر بر اجرای برنامه درسی آموزش فنی و حرفه ای در مدارس کشور استرالیا می باشد.

مواد و روش ها

روش پژوهش کیفی و در دو مرحله انجام گرفته است. در مرحله اول برای شناسایی عوامل موفقیت برنامه درسی فنی و حرفه ای در استرالیا از روش تحلیل محتوای کیفی از نوع استقرایی و در مرحله دوم برای اعتبار یابی مولفه های شناسایی شده از روش دلفی استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش در مرحله اول، مقالات پژوهشی، پایان نامه ها و اسناد نظام آموزشی فنی و حرفه ای استرالیا بودند که 28 سند منتخب به عنوان نمونه هدفمند در نظر گرفته شدند و در مرحله دوم، 11 نفر از خبرگان برای گروه دلفی از میان اساتید هییت علمی گروه علوم تربیتی در دانشگاه های ایران و استرالیا با سابقه پژوهش در موضوع آموزش های فنی و حرفه ای به صورت هدفمند انتخاب شدند. در این پژوهش، ابتدا اسناد منتخب تحلیل و در سه مرحله کدگذاری، مفاهیم اولیه، مقوله ها و تم های اصلی با استفاده از نرم افزار Maxqda توسط محقق استخراج گردید و سپس این مولفه ها با استفاده از پرسشنامه آنلاین توسط اعضاء گروه دلفی اعتباریابی شد.

بحث و نتیجه گیری

یافته های پژوهش نشان داد که مهمترین عوامل موثر بر اجرای برنامه درسی آموزش فنی و حرفه ای در سه مضمون کلی عوامل فنی (دسترسی و مشارکت، کیفیت، عناصر برنامه درسی، تعهد کارمندان، اطلاع رسانی و تجهیزات)، عوامل سیاسی (هدف گذاری، ارتباط با صنعت، بودجه، پشتیبانی، تعامل بین سازمانی و ارتباط با آموزش عالی) و عوامل فرهنگی (آگاهی بخشی جامعه، نگرش مثبت، شناخت والدین، طرح های تشویقی و مسیرهای جایگزین آموزش عالی) شناسایی شد. شناخت عوامل موفقیت استرالیا در اجرای برنامه درسی آموزش فنی و حرفه ای در مدارس متوسطه، برای نظام آموزشی ایران جهت بهبود کیفیت برنامه های درسی فنی و حرفه ای رسمی حاوی نکات ارزنده ای می باشد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p2624009 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!