تحلیل مضمون کتب درسی دوره ابتدایی برای شناسایی مولفه های هویت ملی براساس اسناد بالا دستی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

هدف پژوهش حاضر شناسایی مولفه های هویت ملی در کتب درسی دوره دوم ابتدایی با تاکید بر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و سند برنامه درسی ملی است. با توجه به نقش مهمی که نهاد آموزش و پرورش و برنامه درسی در تقویت هویت ملی دانش آموزان دارد، مسیله پژوهش، شناخت مولفه های هویت ملی در اسناد بالادستی آموزش و پرورش و کتب درسی دوره دوم ابتدایی است.

مواد و روش ها

در این پژوهش برای تحلیل متن اسناد بالادستی و کتب درسی روش تحلیل مضمون استفاده شده است. نمونه مورد بررسی در این پژوهش مشتمل بر کتاب های درسی مطالعات اجتماعی و هدیه های آسمانی است. این کتاب ها به این دلیل انتخاب شده اند که بیشترین قابلیت برای حمل مفاهیم هویت ملی را دارند. واحد تحلیل (ثبت) در این پژوهش، مضمون، تصویر، نقشه و واحد زمینه، کتب درسی است. در این پژوهش 150 مفهوم، 30 زیرمقوله و 9 مقوله از متن کتاب های درسی استخراج شد. برای تعیین روایی روش تحلیل محتوای کیفی با رویکرد استقرایی (تحلیل مضمون) در پژوهش حاضر، کتاب ها و اسناد بالادستی، بازبینی مطالب در دو مرحله، یکی پس از اینکه بین 10 تا 50 درصد مقوله بندی ها تکمیل شد و بار دوم در پایان کار صورت گرفت.

بحث و نتیجه گیری

بر اساس نتایج این پژوهش مهم ترین مولفه هایی که در کتب درسی دوره دوم ابتدایی(به ترتیب برای مطالعات اجتماعی و هدیه های آسمانی) برای هویت ملی شناسایی شد عبارتند از: معرفی فرهنگ های مختلف، تاریخ و هویت اقوام، معرفی میراث فرهنگی؛ معرفی مشاهیر، انعکاس سبک پوشش اقوام و مناطق؛ زبان های اقوام ایرانی در کتب درسی، تکثرگرایی دینی و مذهبی، تکثرگرایی دینی و مذهبی، معرفی جشن ها و اعیاد و مناسک مذهبی همه اقوام و مناطق. نتایج این پژوهش نشان می دهد، برنامه ریزان می توانند با سیاست گذاری بر اساس عناصر هویت ملی و ارایه محتوای مناسب در کتب درسی، هویت ملی را در دانش آموزان دوره ابتدایی تقویت و تعلق به وطن را در آنها بارور کنند.

زبان:
فارسی
در صفحه:
3
لینک کوتاه:
magiran.com/p2624010 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!