ارائه مدل مدیریت عملکرد برای دانشگاه ها و موسسات آموزشی عالی دولتی کشور با تاکید بر ابعاد فردی، شغلی و سازمانی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

این پژوهش با هدف شناسایی و ارایه مدل مدیریت عملکرد در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی دولتی کشور انجام شد.

مواد و روش ها

روش انجام پژوهش حاضر، از نوع اکتشافی و از حیث رویکرد ، ترکیبی (کمی - کیفی) می باشد، یک پژوهش آمیخته به شمار می رود مشارکت کنندگان در بخش کیفی 15 خبره حوزه مدیریت دانشگاهی و اعضای هییت علمی را شامل می گردید که با استفاده از شیوه نمونه گیری غیر احتمالی هدفمند انتخاب شدند. در بخش کمی جامعه آماری شامل 141 دانشگاه بود که با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای، نمونه گیری انجام و برای مشخص شدن حجم نمونه از جدول مورگان استفاده شد که 338 نفر به دست آمد. با توجه به دو بخشی بودن تحقیق (کیفی و کمی) لذا روایی و پایایی ابزارهای تحقیق نیز در دو بخش مطرح شد به گونه ای که در بخش کیفی برای سنجش روایی داده های کیفی از معیارهای قابلیت (گوبا و لینکلن، 2000) استفاده شد و از منظر اعتبار، انتقال پذیری ، اطمینان پذیری و تایید پذیری ، مورد تایید قرار گرفت. همچنین برای محاسبه پایایی در این بخش ، 5 مصاحبه به طور نمونه انتخاب و سپس هر کدام از آنها در فاصله زمانی مشخص دوباره انجام و کدگذاری شدند پایایی بازآزمایی مصاحبه های انجام شده 0.86 محاسبه گردید که نشان از پایا بودن کد گذاری هاست .

بحث و نتیجه گیری

یافته های به دست آمده از تحلیل داده های کیفی نشان داد که مدل مدیریت عملکرد دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی در بعد فردی دارای (3 بعد اصلی و 6 بعد فرعی) در بعد شغلی دارای (2 بعد اصلی و 5 بعد فرعی) و بعد سازمانی دارای (2 بعد اصلی و 8 بعد فرعی) می تواند ابعاد مدیریت عملکرد در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی را به خوبی تببین نمایند. ضمن اینکه بر اساس نتایج کمی در میان 3 مضمون پایه (متغییرمستقل) مدل پژوهش ، تاثیر بعد سازمانی بر عملکرد فردی دارای بیشترین واریانس به مقدار 0.729 و پس از آن بعد شغل بر فرد با واریانس 0.571 قرار دارند.

زبان:
فارسی
در صفحه:
5
لینک کوتاه:
magiran.com/p2624011 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!