مدل علی روابط ادراک از بهزیستی دانشگاه بر نشاط ذهنی دانشجویان با توجه به نقش رابطه ای جهت گیری هدف تحصیلی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

نشاط ذهنی دانشجویان بعنوان یکی از مولفه های مهم روان شناسی مثبت نگر دارای پیامدهای مثبت و مطلوبی نظیر ارتقاء سلامت روان، پیشرفت تحصیلی و بهبود کیفیت زندگی تحصیلی می باشد. لذا پژوهش حاضر با هدف ارایه مدل علی روابط ادراک از بهزیستی دانشگاه بر نشاط ذهنی دانشجویان با توجه به نقش واسطه ای اهداف پیشرفت در میان دانشجویان دانشگاه پیام نور جهرم انجام شد.

مواد و روش ها

این پژوهش از نظر شیوه اجرا توصیفی از نوع همبستگی و از منظر هدف کاربردی می باشد. برای این منظور 324 نفر (214 زن، 110 مرد) از دانشجویان دانشگاه پیام نور به روش نمونه گیری طبقه ای نسبی انتخاب و به پرسشنامه ی خودگزارشی متشکل از خرده مقیاس های بهزیستی دانشگاه (کانیو، الانن، لینتونن و ریمپلا، 2002)، نشاط ذهنی (ریان و فردریک، 1997) واهداف پیشرفت (میدلتن و میگلی، 1997) پاسخ دادند. ضمنا قابلیت اعتماد مقیاس ها براساس ضریب آلفای کرونباخ بررسی و تایید گردید. جهت تجزیه و تحلیل داده ها نیز از ضریب همبستگی پیرسون و روش تحلیل مسیر بوسیله نرم افزار لیزرل استفاده گردید.

بحث و نتیجه گیری

یافته ها نشان داد که مولفه های بهزیستی دانشگاه (شرایط دانشگاه، روابط اجتماعی، روش های خودشکوفایی، وضع سلامت) از طریق واسطه گری مولفه های اهداف اجتناب -عملکرد، اهداف رویکرد- عملکرد به صورت غیرمستقیم و منفی نشاط ذهنی دانشجویان را تحت تاثیر قرار می دهد. از طرفی براساس نتایج، متغیر بهزیستی دانشگاه از طریق واسطه گری اهداف تبحری نشاط ذهنی را به صورت غیرمستقیم و مثبت تحت تاثیر قرار می دهد. بر اساس یافته ها بیشترین اثر مستقیم بر نشاط ذهنی دانشجویان مربوط به متغیر اهداف اجتناب-عملکرد و بشترین اثر غیر مستقیم بر نشاط ذهنی دانشجویان مربوط به روش های خودشکوفایی می باشد. همچنین بر اساس یافته ها 36 درصد از واریانس نشاط ذهنی دانشجویان توسط مولفه های بهزیستی دانشگاه و اهداف پیشرفت تبیین می گردد. بررسی شاخص های برازندگی نشان داد که مدل پیشنهادی پژوهش با داده های گردآوری شده از دانشجویان پیام نور دارای برازش نسبتا مناسبی می باشد. بر اساس این یافته ها توجه به مولفه های بهزیستی دانشگاه می تواند زمینه گرایش دانشجویان به سمت الگوهای سازگار هدف گزینی تحصیلی را فراهم نماید و در نتیجه بستر بهبود نشاط ذهنی دانشجویان فراهم می گردد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
8
لینک کوتاه:
magiran.com/p2624014 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!