شناسایی مولفه های راهبردی نظام آموزشی در مکان گزینی مراکز آموزشی ناحیه یک شهر کرمان در افق 1410

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

پژوهش حاضر با هدف مکان گزینی مراکز آموزشی بر اساس شناسایی مولفه های راهبردی نظام آموزشی در ناحیه یک کرمان و پیش بینی جمعیت دانش آموزی انجام گرفته است.

مواد و روش ها

مکان گزینی مراکز آموزشی با توجه به مسایل عدیده شهری، موضوعی با اهمیت در برنامه ریزی آموزشی می باشد . هدف این پژوهش تعیین مولفه های اصلی راهبردهای نظام آموزشی، پیش بینی جمعیت دانش آموزی و مکان گزینی مراکز آموزشی بر اساس مولفه های ذکر شده بود تا سال 1410 بود. روش پژوهش توصیفی - تحلیلی و در پیش جمعیت جمعیت به شکل روند یابی بود . داده ها با استفاده از شیو ه میدانی و با استفاده از سامانه همگام در آموزش و پرورش جمع آوری و داده ها در نرم افزار AUTOCAD و ARCGIS ایجاد و نقشه های لازم استخراج شد. محدوده مورد مطالعه مدارس دولتی ناحیه یک شهر کرمان درسال 1400 بود.

بحث و نتیجه گیری

یافته های پژوهش نشان داد که در مصاحبه با یاران و خبرگان آموزشی، مولفه های اصلی در راهبردهای نظام آموزشی شامل مهاجرت، حاشیه نشینی، رشد و توسعه شهرک ها، مدارس خاص، افزایش مدارس فنی نسبت به نظری، پوشش تحصیلی، شعاع دسترسی، سازگاری با کاربری همجوار و تراکم کلاسی می باشند. همچنین جمعیت دانش آموزی در دوره ابتدایی ناحیه یک کرمان در سال 1410 نسبت به سال پایه 1400 با کاهش نسبی و در دوره های متوسطه اول، متوسطه نظری، فنی و کاردانش با افزایش نسبی جمعیت دانش آموزی روبرو خواهیم بود. در مکان یابی نیز با استفاده از جهت گیری های نظام آموزشی ، تابع تعیین حریم، ترکیب نقشه و یکپارچه سازی در محیط GIS مکان گزینی مدارس با ادرس جغرافیایی آنها تا سال 1410 مشخص شدند که لازم است در این مناطق، مدارس مربوطه احداث شوند. نتایج به دست آمده مبنی بر افزایش دانش آموزان تا سال هدف در دوره دوم متوسطه به ویژه رشتهای فنی و کاردانش نشان دهنده نقش سیاست گذار در هدایت تحصیلی دانش آموزان به رشته های فنی می باشد. با توجه به مسایل پیچیده شهری مانند مهاجرت، حاشیه نشینی و رشد و توسعه شهرک ها پیشنهاد می شود مطالعات بیشتر در خصوص طراحی الگوی مفهومی مسایل شهری در جهت مکان یابی مراکز آموزشی شهر کرمان صورت گیرد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
6
لینک کوتاه:
magiran.com/p2624017 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!