تاثیر دوره آموزش مجازی آمار زیستی براساس رویکرد”یادگیری مبتنی بر مفهوم“بر یادگیری دانشجویان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر دوره آموزش مجازی آمار زیستی براساس رویکرد یادگیری مبتنی بر مفهوم بر یادگیری و رضایتمندی دانشجویان انجام شد.

روش ها

مطالعه حاضر نیمه تجربی است که در سال 1400-1401 انجام شد. شرکت کنندگان 31 نفر از دانشجویان کارشناسی مدیریت فناوری اطلاعات سلامت بودند. در این مطالعه 19 نفر از دانشجویان در گروه مداخله و 12 نفر در گروه کنترل در مطالعه وارد شدند. در گروه مداخله، آموزش مجازی براساس یادگیری مبتنی بر مفهوم و در گروه کنترل آموزش مجازی براساس محتوای الکترونیکی کلاسیک ارایه شد. میزان یادگیری فراگیران با استفاده از سوالات مبتنی بر سناریو ارزیابی شد. ارزیابی رضایتمندی بسته آموزشی با استفاده از پرسشنامه(QUIS)   Questionnaire for User Interface Satisfactionاز دیدگاه دانشجویان انجام شد. داده ها با استفاده از شاخص های توصیفی و آزمون های تی تک نمونه ای و آنالیز کوواریانس تحلیل شد.

یافته ها

نتایج نشان داد نمرات گروه مداخله (80/0) 73/16 و گروه کنترل (31/1) 5/14 که به طور معنی دار متفاوت بوده است. (00001/0P-Value<). نتایج ارزیابی نقشه های مفهومی در گروه مداخله در پایان دوره با (37/1) 18 در سطح مطلوب گزارش شد. میانگین نمره کلی کاربردپذیری بسته آموزشی در سطح خوب با میانگین و انحراف معیار (09/1) 40/7 گزارش شد.

نتیجه گیری

استفاده از رویکرد مبتنی بر مفهوم با تاکید بر ایجاد ساختارهای شناختی فرصت مناسبی را برای یادگیری معنادار فراهم کند و به کارگیری آموخته ها در موقعیت های جدید را تسهیل کند. بنابراین استفاده از رویکرد آموزش مبتنی بر مفهوم در برنامه های آموزش مجازی پیشنهاد می گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
59 تا 69
لینک کوتاه:
magiran.com/p2624357 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!