بررسی میزان مهارت های بالینی دانشجویان پرستاری در بخش های مراقبت ویژه: یک مطالعه مقطعی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

پرستاران شاغل در بخش های مراقبت های ویژه، تصمیم گیری در شرایط بحرانی را بر عهده دارند. لذا این مطالعه با هدف تعیین میزان مهارت های بالینی دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در بخش های مراقبت ویژه در سال 1400-1399 انجام شد.

روش

این مطالعه ی توصیفی-تحلیلی از نوع مقطعی، 113 دانشجوی پرستاری ترم 6، 7 و 8 دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در سال تحصیلی 1400-1399 را مورد بررسی قرار داد. این دانشجویان با روش سرشماری انتخاب شده و در مطالعه شرکت کردند. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه ای مشتمل بر 2 بخش بود. بخش اول شامل اطلاعات دموگرافیک دانشجویان و بخش دوم شامل چک لیستی 3 قسمتی مربوط به مهارت های بالینی در بخش های آی سیو، سی سی یو و همودیالیز بود. جهت آنالیز داده ها، از نرم افزار SPSS  نسخه ی 22 و آزمون های آمار توصیفی و تحلیلی، استفاده شد.

یافته ها

میانگین کل مهارت های بالینی در بخش مراقبت های ویژه 11.05±60.15 بود که نشان گر این است که مهارت های کلی دانشجویان در بخش مراقبت ویژه در سطح مطلوب قرار دارد. بیشترین میانگین نمره مربوط به بخش آی سیو (5.60 ±21.57) و کمترین میانگین (4.00± 18.08) مربوط به بخش همودیالیز بود. همچنین، مهارت کار با دستگاه ونتیلاتور، مراقبت های پس از شوک دادن و ست بندی دستگاه همودیالیز، نامطلوب ترین مهارت های دانشجویان به ترتیب در بخش های آی سیو، سی سی یو و همودیالیز بود.

نتیجه گیری

نتایج این مطالعه نشان داد که مسیولین مربوطه باید برنامه ریزی های لازم در جهت ارتقای مهارت های بالینی دانشجویان پرستاری به خصوص در بخش مراقبت های ویژه  که از حساسیت خاصی برخوردار است را انجام دهند. همچنین، جهت ارتقای مهارت هایی که امکان دسترسی و انجام آن ها برای دانشجویان در مراکز بالینی کمتر است، می توان از روش هایی مانند ایجاد فضای پراتیک و امکان کار بر روی مولاژ و آموزش های مجازی مانند روش های مبتنی بر وب و شبیه سازی استفاده کرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
53 تا 63
لینک کوتاه:
magiran.com/p2624653 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!