بررسی کارآیی دستگاه بی خطرساز و کپسوله کننده پسماندهای تیز و برنده پزشکی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

با توجه به اهمیت مدیریت پسماندهای تیز و برنده و پتانسیل آسیب زایی این نوع پسماندها، استفاده از فناوری های بی خطرساز، کپسوله کننده و کاهنده حجم همزمان، یکی از نیازهای اساسی به منظور مدیریت پسماندهای پزشکی در بیمارستان ها و سایر مراکز ارایه خدمات بهداشتی درمانی محسوب می گردد. هدف اصلی این مطالعه تعیین کارآیی دستگاه بی خطرساز و کپسوله کننده پسماندهای تیز و برنده پزشکی بوده است.

روش بررسی

این دستگاه با روش ایجاد فوم از طریق حرارت القایی در محیط بسته بدون اکسیداسیون، با ایجاد پوشش نگهداری پایدار و حفاظت ایمن، فرایند محصورسازی و کپسوله کردن پسماندهای تیز و برنده پزشکی را فراهم کرده و در نتیجه از پخش و رهاسازی این پسماندها جلوگیری می کند. نمونه برداری از گازهای خروجی دستگاه با روشNIOSH 1501 انجام و نمونه ها با دستگاه GC-MS  سنجش شد. کارایی عملکرد بی خطرسازی دستگاه، براساس پایش بیولوژیکی باکتری شاخص باسیلوس استیاروترموفیلوس مورد ارزیابی قرار گرفت.

یافته ها

نتایج نشان داد میانگین غلظت گازهای BTEX و سایر گازهای آلی فرار در خروجی دستگاه در حد مجاز بوده است. غلظت گازهای بنزن، تولوین، اتیل بنزن و گزیلن به ترتیب 0/04، 0/033، 0/029 و  ppm0/029 بوده است. نتایج حاصل از پایش بیولوژیکی نشان داد که کاهش بار میکروبی 99/9999 (Log 6) بوده و فرایند بی خطرسازی قابل قبول بوده است. همچنین، از مزایای این دستگاه کاهش حجم اجسام تیز و برنده و پلاستیکی در فرایند کپسوله سازی و در نهایت استفاده از کپسوله ها در پیرولیز/ بازیافت پلاستیک در صنعت است.

نتیجه گیری

امید است با به کارگیری این دستگاه نوآورانه و بومی در واحد های بی خطرسازی بیمارستان های کشور، گامی موثر در راستای بهبود مدیریت پسماندهای پزشکی، کاهش تولید پسماند، کاهش هزینه های بیمارستان ها و حفظ و ارتقاء سلامت کشور برداریم.

زبان:
فارسی
صفحات:
245 تا 256
لینک کوتاه:
magiran.com/p2624963 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!