تغییرات پارامترهای فیزیولوژیک و شناختی در مواجهه حاد و توام با سطوح مختلف صدا و استرس گرمایی: مطالعه آزمایشگاهی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

امروزه بسیاری از صنایع دارای عوامل متعدد آسیب رسان به سلامت هستند و این امر منجر به مواجهه توام با این عوامل خواهد شد. صدا از شایع ترین پارامترهای فیزیکی در محیط کار است. از طرف دیگر گرما نیز به علت فرآیندهای متنوع انرژی بر در صنایع رو به افزایش است. بنابراین این مطالعه با هدف تعیین تغییرات پارامترهای فیزیولوژیک و توجه دیداری - شنیداری در مواجهه حاد توام با گرما وصدا انجام شد.

روش کار

در این مطالعه تجربی تعداد 72 نفر (36 مرد و 36 زن) در محدوده ی سنی 23 تا 33 سال بر اساس معیارهای ورود به مطالعه شرکت داشتند. در مجموع 12 حالت آزمایش (3 سطح دما و 4 تراز فشار صوت) مختلف انجام شد. آزمایش برای هر فرد در 4 مرحله طی یک روز مشخص انجام شد. مدت مواجهه با هر حالت نیم ساعت و بین هر حالت آزمایش نیز نیم ساعت استراحت داده شد. نمونه بزاق هر آزمایش شونده قبل و بلافاصله بعد از مواجهه با صدا و گرما با هدف تعیین میزان کورتیزول بزاق جمع آوری شد. همچنین آزمون عملکرد پیوسته دیداری و شنیداری (IVA)، به صورت همزمان، توسط شرکت کنندگان نیز ثبت شد.

یافته ها

نتایج مواجهه توام با صدا و گرما بر توجه دیداری و شنیداری نشان داد، تنها دو حالت مواجهه توام SPL95+WBGT34 و SPL95+WBGT29 کاهش معنادار (05/0  <p) توجه دیداری و شنیداری گردید. علاوه بر این نتایج نشان داد که مواجهه مستقل با صدا در ترازهای 85 و 95 دسی بل و مواجهه با گرما در سطوح دمای تر گوی سان 34 و 29 درجه سانتی گراد باعث افزایش قابل ملاحظه و معنادار (05/0 <p) کورتیزول بزاق بعد از مواجهه می شوند. نتایج اثر مواجهه توام با صدا و گرما بر کورتیزول بزاق نشان داد که 3 حالت آزمایشی مواجهه توام (SPL85+WBGT34، SPL95+WBGT29 و SPL95+WBGT34) باعث افزایش قابل ملاحظه و معنادار (001/0  <p)، کورتیزول بزاق شده است.

نتیجه گیری

کورتیزول بزاق را می توان بعنوان یک شاخص فیزیولوژیک برای ارزیابی مواجهه با صدا و گرما توصیه کرد. همچنین کورتیزول بزاق نسبت به عملکرد شناختی بیشتر تحت تاثیر مواجهه صدا و گرما قرار می گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
563 تا 580
لینک کوتاه:
magiran.com/p2625645 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!