بررسی تطبیقی برنامه آموزشی دوره کارشناسی ارشد پرستاری مراقبت های ویژه ایران و دانشگاه ولورهمپتون انگلستان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

در سیستم خدمات بهداشتی، پرستاران با مهارت های تخصصی و دانش به روز در ارایه خدمات مقرون به صرفه و با کیفیت، از اجزای ضروری تیم مراقبتی به شمار می روند. دانش و مهارت پرستاران متخصص بالینی در کیفیت مراقبتی که بیماران دریافت می کنند تاثیرگذار است و همین امر سبب تبدیل آنها به اعضای حیاتی سیستم خدمات بهداشتی می شود. جهت استفاده بهینه از سرمایه های موجود در کشور، نظام های آموزشی باید برنامه ریزی های دقیق در حوزه ی تربیت نیروی انسانی متخصص داشته باشند که این امر توسعه، پیشرفت، شکوفایی و اقتدار علمی و فرهنگی جامعه را فراهم می سازد. وجود ارزشیابی در برنامه آموزشی از مهم ترین راهکارهای ارتقا رشته می باشد. انجام مطالعات تطبیقی با مشخص نمودن نقاط ضعف و قوت روشی موثر است. مطالعه حاضر با هدف انجام مطالعه تطبیقی برنامه آموزشی کارشناسی ارشد پرستاری مراقبت های ویژه کشور ایران و دانشگاه ولورهمپتون انگلستان انجام شد.

روش کار

در این مطالعه توصیفی- تطبیقی در سال 1401 اطلاعات مربوط به برنامه آموزش کارشناسی ارشد پرستاری مراقبت های ویژه با استفاده از کلیدواژه های مطالعه تطبیقی، برنامه درسی، کارشناسی ارشد، پرستاری مراقبت های ویژه، کشور ایران، دانشگاه ولورهمپتون انگلستان مورد جتسجو قرار گرفتند. اطلاعات با استفاده از الگوی Bereday در چهار مرحله توصیف، تفسیر، هم جواری و مقایسه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته ها

نتایج به دست آمده نشان داد که دانشگاه ولورهمپتون انگلستان دوره کارشناسی ارشد پرستاری مراقبت های ویژه را طی 3 سال و به صورت پاره وقت ارایه می کند. این دوره در کشور ایران به صورت تمام وقت ارایه می شود. با توجه به نقش مهم و قابل توجه عمل مبتنی بر شواهد، 60 واحد از کل واحدهای درسی در دانشگاه انگلستان به پایان نامه اختصاص دارد که در مقایسه با کشور ایران که پایان نامه  4 واحد دارد، تفاوت چشم گیر است. در هر دو دانشگاه جهت ورود به دوره، سابقه کار بالینی حایز اهمیت است و از ضروریات پذیرش در دوره است. در دانشگاه ولورهمپتون به رسالت، چشم انداز و ارزش های دوره پرداخته نشده که از نقاط ضعف آن بوده و برخلاف کشور ایران است که کاملا مشخص شده و مستند است. جایگاه شغلی افراد پس از فارغ التحصیل شدن در کشور کشور ایران مشخص نبوده ولی در دانشگاه ولورهمپتون تعریف شده و بدون ابهام است.

نتیجه گیری

برنامه کارشناسی ارشد پرستاری مراقبت های ویژه در کشور ایران با موفقیت در حال اجرا از سوی دانشگاه ها می باشد. توجه به مواردی همچون مشخص کردن جایگاه شغلی فارغ التحصیلان، تغییر دوره به صورت پاره وقت، توجه بیشتر به انجام پژوهش، تولید دانش و استفاده از دانش به دست آمده در محیط مراقبت بالینی می تواند انگیزه ی تحصیل را در متقاضیان بیشتر کرده و ارایه خدمات به بیماران بدحال را از سوی پرستاران تحت تاثیر قرار دهد.

زبان:
فارسی
صفحات:
13 تا 21
لینک کوتاه:
magiran.com/p2626010 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!