بررسی مقدماتی میزان آلودگی هموپروتئوس در کبوترهای خانگی شهرستان ترکمن با روش های میکروسکوپی و ملکولی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه مطالعه
انگل هموپروتیوس متعلق به شاخه آپی کمپلکسا، رده اسپوروزوآ و راسته هموسپورینا می باشد. هموسپوریدیای پرندگان، انگل های تک یاخته ای می باشند که از اکثر پرندگان در سرتاسر جهان به عنوان میزبان استفاده می کنند. بسیاری از گونه های کبوترهای وحشی و اهلی و قمری میزبان طبیعی گونه های مختلف هموپروتیوس می باشند. بندپایان خونخوار ناقل عمده این انگل های خونی می باشند.
هدف
بررسی میکروسکوپی و مولکولی تک یاخته هموپروتیوس کولومبه در خون کبوترهای آلوده در شهرستان ترکمن.روش‎کار: برای این منظورگسترش خون و لوله های خون حاوی ماده ضد انعقاد EDTA از تعداد 96 قطعه کبوتر خانگی به صورت تصادفی از 14 کبوترخانه از نقاط مختلف شهرستان ترکمن جمع آوری شد. همچنین کبوترها از نظر آلودگی به میزبان ناقل پسودولینشیا کانارانسیس بازرسی شدند. در مرحله بعد، گسترش های خونی با گیمسا رنگ آمیزی شد و مورد آزمایش میکروسکوپی قرار گرفت. همچنین لوله های خون حاوی EDTA با روش PCR بر روی ژن سیتوکروم b مورد آزمایش قرار گرفتند.
نتایج
بررسی میکروسکوپی و مولکولی خون محیطی به ترتیب بیانگر 62 (58/64 درصد) و 73 (04/76 درصد) میزان آلودگی در کبوترها بود. از تعداد 62 کبوتر آلوده به تک یاخته هموپروتیوس تعداد 28 کبوتر (66/66 درصد) نر و تعداد 34 (96/62 درصد) کبوتر ماده بودند همچنین آلودگی به پسودو لینشیا کانارانسیس در تعداد 4 (57/28 درصد) کبوتر خانه مشاهده شد.نتیجه گیری نهایی: بررسی مقدماتی مطالعه حاضر نشانگر میزان آلودگی بالای هموپروتیوس در کبوترهای شهرستان ترکمن بود. مطالعات بیش تر جهت تعیین میزان شیوع و شناسایی دقیق گونه های آلوده کننده کبوترها در این منطقه نیاز به آزمایش PCR همراه با تعیین توالی بر روی نمونه های خون های آلوده کبوتر دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
77 تا 83
لینک کوتاه:
magiran.com/p2626463 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!