بررسی فراوانی و مولفه های احتمالی موثر عفونت های ناشی از استرپتوکوک های بتاهمولیتیک دستگاه تنفسی در اسب هایی با علائم بالینی در مراکز پرورش شمال غرب ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه مطالعه

استرپتوکوک های بتا همولیتیک بیماریزای دستگاه تنفس در اسب ها شامل موارد زیر  استرپتوکوکوس اکویی تحت گونه اکویی عامل بیماری گورم، استرپتوکوکوس اکویی تحت گونه زواپیدمیکوس از علل مهم بیماری تنفسی و استرپتوکوکوس دیس گالاکتیه تحت گونه اکویی سیمیلیس از سواب های بینی اخذ شده از اسب هایی با تاریخچه بیماری های تنفسی جدا شده‎اند.

هدف

تعیین فراوانی و مولفه های خطرساز عفونت های دستگاه تنفس با منشا استرپتوکوک های بتاهمولیتیک در استان های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و اردبیل.روش‎کار: در مطالعه حاضر از 121 راس اسب دارای علایم بالینی تنفسی نمونه برداری انجام گرفت. پس از انجام معاینات بالینی و ثبت نشانه های کلینیکی در کار برگ های مخصوص، نمونه برداری از قسمت فوقانی دستگاه تنفسی با استفاده از سواب های بینی- حلقی انجام و نمونه ها در محیط انتقالی استاندارد و با رعایت زنجیره سرد به آزمایشگاه ارسال گردیدند.  

نتایج

در کشت باکتریایی انجام شده بر روی 121 نمونه اخذ شده از باشگاه های پرورش اسب از 10 منطقه مختلف شمال غرب ایران 51 نمونه از نظر استرپتوکوک های بتاهمولیتیک منفی بودند در صورتی که نتایج برای 70 نمونه اخذ شده دیگر مثبت بود (001/0P<). در مورد نمونه های مثبت از نظر استرپتوکوک بتاهمولیتیک نتایج کشت تفریقی به شرح زیر بود: 8 مورد استرپتوکوکوس اکویی تحت گونه اکویی، 57 مورد استرپتوکوکوس اکویی تحت گونه زواپیدمیکوس، 5 مورد استرپتوکوکوس دیس گالاکتیه تحت گونه اکویی سیمیلیس. فراوانی عفونت های استرپتوکوکوس بتاهمولیتیک در اسب های مبتلا به درگیری تنفسی با متغیرهای جنس، نژاد و منطقه جغرافیایی ارتباط آماری معنی داری مشاهده نشد (05/0P>). اما آزمون آماری نشان داد که بین فراوانی عفونت با این باکتری ها و متغیر علایم بالینی ارتباط معنی داری وجود دارد (001/0P<). همچنین فراوانی عفونت های استرپتوکوکوس بتاهمولیتیک با متغیر سن ارتباط معنی دار داشت (05/0P<).نتیجه گیری نهایی: از نتایج به دست آمده در مطالعه حاضر چنین نتیجه گیری می شود که عامل باکتریایی بیشتر عفونت های دستگاه تنفسی در اسب های مبتلا و نمونه برداری شده در استان های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و اردبیل در زمان نمونه برداری استرپتوکوکوس اکویی تحت گونه زواپیدمیکوس بوده و این باکتری به عنوان یکی از اجرام بیماریزای بالقوه برای بیماری های دستگاه تنفس در اسب در این استان ها می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
97 تا 107
لینک کوتاه:
magiran.com/p2626465 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!