بررسی آپوکاروتنوئیدها و ساختار ژن های مرتبط با سنتز آن ها در گونه های زعفران زراعی و وحشی با بهره گیری از HPLC و ابزار بیوانفورماتیک

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

زعفران زراعی (Crocus sativus L.) به واسطه وجود سه متابولیت کروسین، پیکروکروسین و سافرانال دارای ارزش اقتصادی بالایی است. دست یابی به متابولیت های مذکور به ویژه کروسین، در منابعی غیر از زعفران زراعی رویکردی است که با وجود گونه های وحشی بومی در ایران اهمیت بسیاری دارد. در تحقیق حاضر کروماتوگرافی مایع با کارایی بالا (HPLC) به عنوان ابزار موثر در شناخت سه متابولیت مذکور در دو گونه ی زعفران وحشی خزر (C. caspius) و زیبا (C. specious) در کنار گونه ی زراعی بکار گرفته شد. همچنین از ابزار بیوانفورماتیکی برای استخراج توالی نوکلیوتیدی، پروتیینی و پیش بینی ساختارهای پروتیینی ژن های درگیر در فرایند ساخت آپوکاروتنوییدهای گفته شده به صورت In silico استفاده شد. براساس نتایج به دست آمده، وجود کروسین در هر سه نمونه ی مورد مطالعه، با مقادیر متفاوت تایید گردید. مقدار این متابولیت در گونه زراعی 76/26 درصد وزن خشک و در گونه های وحشی زیبا و خزر به ترتیب  8/2 و  74/0 درصد تعیین شد. از طرفی میزان  پیکروکروسین و سافرانال در گونه ی زراعی به ترتیب 4/8 و 03/0 درصد بود، ولی در گونه های وحشی مورد مطالعه، مقادیر قابل تشخیصی از آپوکاروتنوییدهای مذکور حاصل نشد. وجود کروسین در گونه های وحشی، امیدواری برای انجام تحقیق و جستجوی بیشتر، برای یافتن مواد موثره و نیز اجرای برنامه های اصلاحی یا دست ورزی ژنتیکی را ایجاد کرده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
183 تا 197
لینک کوتاه:
magiran.com/p2626900 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!