فراوانی تشکیل بیوفیلم در میان سویه های استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متی سیلین مولد بیوفیلم جدا شده از بیماران مبتلا به عفونت ادراری در تهران در سالهای 1401-1399

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

استافیلوکوکوس اوریوس مقاوم به متی سیلین از جمله عوامل غ یرمعمول ایجاد عفونت های دستگاه ادراری در بیمارستان و جامعه محسوب می شود، و به عنوان یکی از عوامل بیماریزای اصل ی ایجاد عفونتهای مزمن شناخته می شود که این امر عمدتا ناشی از توانایی تشکیل بیوفیلم می باشد. این مطالعه با هدف تعیین فراوانی تشکیل بیوفیلم در میان سویه های استافیلوکوکوس اوریوس مقاوم به متی سیلین در میان بیماران مبتال به عفونت ادراری در شهر تهران به انجام رسیده است.

روش کار

در طی سالهای 1399-1401 در مجموع 519 ایزوله مشکوک به استافیلوکوکوس اوریوس جدا شده از بیماران مبتال به عفونت ادراری از آزمایشگاه یک بیمارستان در شهر تهران جداسازی گردید و با استفاده از آزمون PCR و پرایمرهای اختصاصی ژن nucA مورد شناسایی و تایید قرار گرفتند. جهت تعیین مقاومت سویه ها به متی سیلین از ترکیبی از روش های غربالگری آگار واجد اگزاسیلین، انتشار دیسک سفوکسی تین 30 میکروگرم و پرایمرهای اختصاصی ژنهای mecA و mecC استفاده گردید. همچنین، به منظور توانایی تشکیل بیوفیلم در میان سویه های مقاوم به متی سیلین از روش های کیفی ژلوز قرمز کنگو و کمی میکروتیتر پلیت استفاده گردید. برای تایپینگ سویه ها روش های پروفاژ تایپینگ و SCCmec تایپینگ با آزمونهای PCR-multiplex جداگانه مورد استفاده قرار گرفتند.

یافته ها

در مجموع 92 درصد سویه ها به عنوان استافیلوکوکوس اوریوس مورد تایید قرار گرفتند و در نهایت 134 سویه 28 درصد مقاوم به سفوکسی تین و واجد ژن mecA به عنوان استافیلوکوکوس اوریوس مقاوم به متی سیلین انتخاب شدند. در آزمون ژلوز قرمز کنگو، 55 سویه 41 درصد اسالیم مثبت بودند و در مجموع 78 درصد سویه ها قادر به تشکیل بیوفیلم بودند. سیزده درصد سویه ها واجد SCCmec تایپهای IVa و V بودند و به عنوان سویه های استافیلوکوکوس اوریوس مقاوم به متی سیلین اکتسابی از جامعه معرفی شدند. همچنین، 4 الگوی پروفاژی و 5 پروفاژ تایپ در میان سویه ها شناسایی شدند که پروفاژ تایپ SGF و ساب تایپهای SGFa و SGFb به عنوان تایپهای غالب تعیین گردیدند. عالوه بر این، الگوی پروفاژی شماره 3 پروفاژ تایپهای SGB، SGF، SGFa و SGFb فراوانترین الگو بود. تمامی سویه های استافیلوکوکوس اوریوس مقاوم به متی سیلین اکتسابی از جامعه واجد پروفاژ تایپهای SGA و SGL بودند.

نتیجه گیری

نتایج حاصل از این مطالعه نشان دهنده فراوانی باالی تولید بیوفیلم در میان سویه های استافیلوکوکوس اوریوس مقاوم به متی سیلین واجد پ روفاژ تایپهای مختلف در بیماران مبتال به عفونت ادراری در شهر تهران است. توانایی بالقوه تولید طیف وسیعی از عوامل حدت، تشکیل بیوفیلم و مقاومت آنتی بیوتیکی منجر به ظهور باکتریهای بیماریزای بسیار خطرناکی خواهد شد؛ که موید اهمیت گسترش بیشتر نظارت بر مراقبتهای بهداشتی و کنترل عفونت در بیمارستانها می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
43 تا 56
لینک کوتاه:
magiran.com/p2627554 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!