ترکیبات طبیعی در درمان بیماری کبد چرب غیرالکلی: یک مطالعه مروری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

بیماری کبد چرب وضعیتی است که در آن تری گلیسیرید در سلول های کبدی، بدون سابقه مصرف الکل تجمع پیدا می کند که همین امر یکی از علل اصلی سیروز کریپتوژنیک و بیماری مزمن کبد است. در حال حاضر برای این بیماری هیچ گونه درمان قطعی به جز تغییر سبک زندگی وجود ندارد. با وجود این، پیشرفت‏ های پزشکی، آنتی اکسیدان تراپی و استفاده از داروهای گیاهی به دلیل در دسترس بودن، تاثیرات زیادی در بهبود استیاتوز و التهاب دارند. بنابراین داروهای گیاهی برای مدیریت موثر این بیماری بسیار کاربردی به نظر می‏ رسند. لذا در مطالعه حاضر به دلیل شیوع قابل توجه این بیماری سعی شده است درمان های مکمل کبد چرب غیرالکلی بررسی و گزارش شود.

مواد و روش ‏ها: 

به منظور جست وجو، از مقالات انگلیسی و فارسی با واژه‏ های کلیدی کبد، داروهای گیاهی، کبد چرب غیرالکلی، آنتی اکسیدان با عملگرهای بولی AND, OR از ژانویه 2016 تا پایان فوریه 2021 استفاده شد. مقالات چاپ شده در بانک های اطلاعاتی بین المللی Cochrane, PubMed, Scopus, Science Direct, Embase و SID جست وجو شدند. در ابتدا تعداد 36 مقاله جست وجو شد که تعداد 9 مقاله با عدم ارتباط موضوعی و نتایج حذف شدند و نهایتا 27 مقاله وارد روند مطالعه شد.

یافته ‏ها: 

در این مطالعه مشخص شد که گیاهان دارویی از طریق مکانیسم های متعددی مانند افزایش متابولیسم چربی ها، افزایش سنتز اسیدهای صفراوی، کاهش استرس اکسیداتیو و التهاب، در بهبود بیماری کبد چرب غیرالکلی نقش ایفا می کنند.

نتیجه گیری

 پلی فنول ها و آنتی اکسیدان های گیاهی به دلیل داشتن خاصیت آنتی اکسیدانی، اثرات درمانی و حفاظتی قادرند به عنوان دارو برای جلوگیری از استیاتوز کبد استفاده شوند. نتایج مطالعه حاضر نشان می دهد که ترکیبات گیاهی با مکانیسم های متعدد بیوشیمیایی توانایی تاثیر بر پاتوژنز کبد چرب غیرالکلی را دارند؛ لذا انجام تحقیقات بیشتر در این زمینه پیشنهاد می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 10
لینک کوتاه:
magiran.com/p2627751 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!