بررسی اتنوبوتانی گیاهان دارویی ایرانشهر در استان سیستان و بلوچستان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

اتنوبوتانی شاخه ای از دانش بومی است که به شناخت نقش گیاهان یک منطقه در دانش افراد بومی آن منطقه می ‏پردازد و درواقع بازیابی سنت های غیرمکتوبی است که در خطر نابودی قرار دارند. از این رو مطالعه ای برای شناسایی گیاهان دارویی منطقه ایرانشهر و استفاده از دانش و تجربه اهالی بومی برای معرفی خواص و موارد ناشناخته گیاهان دارویی مورد نظر انجام گرفت. این مطالعه با شناسایی گونه‏ های دارویی منطقه ایرانشهر استان سیستان و بلوچستان و معرفی موارد استفاده های سنتی از آنها انجام شد.

مواد و روش ها

این مطالعه در شهرستان ایرانشهر، از فروردین تا شهریورماه سال 1400 با استفاده از مطالعه باورها، اطلاعات مردمی و مطالعات اسنادی گیاهان دارویی از طریق انجام مصاحبه با افراد محلی استخراج شد. با تعیین اهمیت گونه های دارویی و نشان دادن همگنی اطلاعات از دو روش کی، ارزش استفاده (Use Value=UV) و ضریب اجماع مطلعین (Informant Consensus Factor=ICF) استفاده شد.

یافته ها

در این پژوهش 71 گونه‏ از 35 خانواده گیاهان شناسایی شد که در بین گونه های شناسایی شده گونه گیاهان دارویی دارچین و آویشن دارای بیشترین ارزش استفاده (UV) بودند. بیشترین اجماع مطلعین (IFC)، در گروه گلودرد (1 درصد) و پادرد (1 درصد) و پس از آن گروه دندان درد (84/0 درصد) و بیماری‏ های زنان (84/0 درصد) بود.

نتیجه ‏گیری: 

گیاهان ثبت شده به طور عمده برای درمان مشکلات عفونی، مسکن درد، بیماری های زنان و برطرف کردن مشکلات کلیه و دیابت مورد استفاده قرار می‏گیرند. وجود 71 گونه گیاه دارویی در شهرستان ایرانشهر نشان دهنده غنای این منطقه از نظر گیاهان دارویی است که اطلاع از این درمان‏ های محلی می‏ تواند راهبردی برای دستیابی به استفاده های دارویی جدید و بهبود توسعه داروهای جدید باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
29 تا 38
لینک کوتاه:
magiran.com/p2627754 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!