همبستگی بین مشخصه های فضایی- زمانی و کینماتیکی راه رفتن با سابقه زمین خوردن در زنان مبتلا به استئوآرتریت کمپارتمان داخلی زانو: مطالعه توصیفی گذشته نگر

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

استیوآرتریت زانو یک بیماری مزمن ناتوان کننده است که منجر به تورم، التهاب و درد مفصل زانو می شود. بیشتر زمین خوردن ها حین راه رفتن اتفاق می افتد و به همین دلیل است که تصور می شود بین مشخصه های راه رفتن و خطر زمین خوردن افراد مسن همبستگی وجود دارد. هدف از انجام پژوهش حاضر، تعیین همبستگی بین مشخصه های کینماتیکی و فضایی- زمانی راه رفتن و سابقه زمین خوردن زنان مبتلا به استیوآرتریت زانو بود.

مواد و روش ها

60 زن مبتلا به استیوآرتریت یک طرفه زانو، بر اساس معیارهای ورود و به صورت هدفمند انتخاب شدند و پس از تکمیل فرم رضایت نامه کتبی، سابقه زمین خوردن آزمودنی ها ثبت گردید. برای ثبت متغیرهای فضایی- زمانی و کینماتیکی راه رفتن، از سیستم تحلیل حرکت شرکت Motion Analysis استفاده شد. به منظور اندازه گیری همبستگی بین مشخصه های فضایی- زمانی و کینماتیکی راه رفتن با سابقه زمین خوردن، ضریب همبستگی دو رشته ای نقطه ای مورد استفاده قرار گرفت.

یافته ها

با توجه به نتایج آزمون همبستگی دو رشته ای نقطه ای، هیچ گونه ارتباطی بین مشخصه های فضایی- زمانی و مشخصه های کینماتیکی مفاصل ران، زانو و مچ پا با سابقه زمین خوردن شرکت کنندگان وجود نداشت.

نتیجه گیری

با توجه به نتایج به دست آمده، این احتمال می رود که افراد مبتلا به استیوآرتریت، فعالیت های روزمره زندگی خود را محدود کنند و همین مساله بر وقوع زمین خوردن آنان تاثیر بگذارد. همچنین، باید توجه داشت که مطالعه حاضر از نوع گذشته نگر بود و با این که سابقه زمین خوردن تنها بر اساس خودگزارش دهی تعیین شد، دقت افراد در به خاطر آوردن و گزارش واقعی دفعات زمین خوردن، می تواند بر نتایج تحقیق اثرگذار باشد.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
131 تا 138
لینک کوتاه:
magiran.com/p2627872 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!