کاربرد وزیکول های پروبیوتیک Bacillus licheniformis به عنوان عامل ضدباکتریایی طبیعی جهت افزایش کیفیت فیله ماهی قزل آلای رنگین کمان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
در این مطالعه کاربرد وزیکول های خارج سلولی پروبیوتیک Bacillus licheniformis جهت افزایش کیفیت فیله ماهی قزل آلای رنگین کمان مورد بررسی قرار گرفت. وزیکول های پروبیوتیک با استفاده از روش اولتراسانتریفیوژ جداسازی شدند. تفاوت معنی داری در تعداد وزیکول های مشتق شده از پروبیوتیک بعد از 48 ساعت انکوباسیون وجود داشت، به شکلی که 16 ساعت بعد از انکوباسیون، تعداد سلول ها تا Log CFU/mL  108×8/9 افزایش پیدا کرد، سپس روند تقریبا ثابتی داشت (0.05>P). نتایج نشان داد که pH تا 24 ساعت روند کاهشی داشت و به 4/002 رسید. وزیکو ل های پروبیوتیک B. licheniformis به منظور تایید فعالیت ضد باکتریایی با غلظت های1011-107 وزیکول در هر میلی لیتر، در معرض باکتری Shewanella putrefaciens قرار گرفتند و 1011 وزیکول در هر میلی لیتر، با 44/34 درصد بالاترین قدرت مهار رشد باکتری را داشت. فیله ماهی بعد از پوشش دادن با وزیکول های مشتق شده از پروبیوتیک و سدیم اریتوربات 0/5 درصد به مدت 5 روز نگهداری و سپس شاخص های قرمزی و شاخص های کیفیت فیله آن مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که شاخص های کیفیت ماهی شامل پراکسید (PV)، بازهای نیتروژنی آزاد فرار کل (TVBN)، باکتری های کل فیله (TVC) و تیوباربیتیوریک اسید (TBA) در دو گروه دریافت کننده وزیکول های مشتق شده از پروبیوتیک با دوز ها یا میزان بالا (1011 وزیکول در هر میلی متر) و متوسط (1010 وزیکول در هر میلی متر) مقادیر پایین تری در مقایسه با گروه شاهد و گروه با دوز پایین (109وزیکول در هر میلی متر) داشت. با توجه به نتایج این مطالعه وزیکول های غشایی جدا شده از پروبیوتیک B. licheniformis می توانند به عنوان یک عامل ضد باکتریایی برای افزایش ماندگاری فیله ماهی مطرح باشند.
زبان:
فارسی
صفحات:
409 تا 421
لینک کوتاه:
magiran.com/p2628908 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!