بررسی اثرهای خشک‎سالی‎ بر تغییرهای تاب‎ آوری و آسیب ‎پذیری سکونت گاه ‎های روستایی در روستاهای شهرستان کوار، استان فارس

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و هدف

تاب آوری و آسیب پذیری جامعه نقش مهمی ‎در رویارویی با خطرهای طبیعی ایفا می کند. به دلیل اتکای اقتصاد روستایی به فعالیت های کشاورزی، شعاع تاثیر پدیده ی‎ خشک‎سالی‎ در مناطق روستایی بیشتر است. هدف از انجام این پژوهش ارزیابی تاب آوری و آسیب پذیری خانوارهای روستایی شهرستان کوار واقع در استان فارس در برابر اثرهای خشک سالی بود که با رویکرد بررسی سرمایه های اقتصادی، اجتماعی، محیط‎زیستی‎، انسانی، فیزیکی و سیاسی انجام شد.

مواد و روش ها

برای انجام این پژوهش، نمونه ها در 44 روستای شهرستان کوار که به طورمستقیم متاثر از خشک سالی بودند، جمع آوری شد. جامعه ی آماری 198 نفر از نخبگان محلی شامل دهیاران، اعضای شورای اسلامی شهر و روستا و معتمدین محلی بودند که با کاربرد روش کوکران 131 نفر به عنوان نمونه ی آماری انتخاب شدند. ابزار استفاده شده پرسش نامه و مصاحبه بود. متغیرهای استفاده شده در این پژوهش 62 نمونه بود که در شش بعد اجتماعی، اقتصادی، محیط‎زیستی‎، فیزیکی، انسانی و سیاسی تقسیم بندی شدند. روایی صوری پرسش نامه به وسیله ی گروه متخصصان منابع طبیعی و جامعه شناسی تایید شد. پایایی سوال های پژوهش نیز با استفاده از رابطه ی ویژه ی کرونباخ آلفا به دست آمد. به منظور اولویت بندی سرمایه ها از نظر اهمیت در فرآیند تاب آوری و آسیب پذیری سکونت گاه های روستایی در برابر خشک سالی، داده های به دست آمده از پرسش نامه ها با استفاده از روش AHP وزن‎ دهی و اولویت‎ گذاری شدند.

نتایج و بحث:

براساس نتایج پژوهش منطقه ی بررسی شده، بیشترین آسیب پذیری و تاب آوری به ترتیب سرمایه ی انسانی و سرمایه ی محیط زیستی بود. هم چنین کم ترین آسیب پذیری و تاب آوری به ترتیب سرمایه ی اقتصادی و سرمایه ی سیاسی بود. آسیب ‎پذیری همه ی سرمایه های بررسی شده بیش از میانه ی آماری نمونه بود که این یافته نشان داد جامعه ی هدف آسیب پذیری بیشتری داشت. ظرفیت تاب ‎آوری در سرمایه های اقتصادی، فیزیکی و سیاسی کم تر از میانه ی آماری نمونه و برای سرمایه های اجتماعی، محیط زیستی و انسانی بیش از میانه ی آماری نمونه بود. میانگین کل سرمایه های منطقه نشان ‎داد که آسیب‎ پذیری این منطقه زیاد و تاب ‎آوری کم است.

نتیجه گیری و پیشنهادها:

نتایج به دست آمده از اولویت بندی سرمایه ها از نظر اهمیت در فرآیند تاب آوری و آسیب پذیری با روش AHP نشان داد که سرمایه های انسانی، سیاسی، محیط زیستی، فیزیکی، اجتماعی و اقتصادی در آسیب پذیری و سرمایه های محیط زیستی، اجتماعی، انسانی، فیزیکی، اقتصادی و سیاسی، به ترتیب بیش ترین تا کم ترین اولویت را در تاب آوری منطقه در برابر بلای خشک سالی داشتند. افزون براین نتایج نشان داد در هنگام رخداد خشک‎سالی‎، اندازه ی آمادگی جامعه در سطح پایینی بود. شاخص آسیب‎ پذیری برابر با 3/74 و شاخص تاب‎ آوری برابر 2/81 به دست آمد که نشان داد آسیب‎ پذیری این منطقه زیاد و تاب‎ آوری کم است. پیشنهاد می شود که رویکرد غالب از تمرکز ضعیف بر کاهش آسیب‎ پذیری در برابر بحران خشک‎سالی‎ به افزایش تاب ‎آوری در برابر این بحران تغییر یابد. همچنین برنامه ریزی ها در راستای تقویت ویژگی های تاب‎ آوری در جامعه های در معرض بحران خشک‎سالی‎ انجام شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
71 تا 86
لینک کوتاه:
magiran.com/p2629355 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!