بررسی خواص میکروبی و شیمیایی فیله مرغ تیمار شده با اسانس Satureja rechingeri، سدیم دودسیل سولفات و اسید سیتریک در زمان نگهداری در یخچال

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

اثر اسانس Satureja rechingeri (Sr-EO)، سدیم دودسیل سولفات (SDS) و اسید سیتریک بر افزایش ماندگاری فیله مرغ در طول نگهداری در یخچال بررسی شد. تیمارها شامل 28 فیله مرغ بود که به 4 گروه با 3 تکرار تقسیم شدند. هر گروه به مدت 15 دقیقه در محلول های حاوی نرمال سالین (شاهد)، 0.5% Sr-EO، 0.5% Sr-EO + SDS و 0.5% Sr-EO + SDS + اسید سیتریک (0.1) به مدت 15 دقیقه غوطه ور شدند و سپس به مدت 15 در یخچال نگهداری شدند. روزها. آزمایش های شمارش باکتری (مزوفیل و سایکروفیل)، آزمایش های شیمیایی (pH، TBA، TVN) و تست های حسی در روزهای 0، 3، 6، 9، 12 و 15 انجام شد. بار باکتریایی باکتری های مزوفیل و سایکروفیل در طول زمان برای همه افزایش یافت. چهار گروه، اما تعداد باکتری در گروه Sr-EO + SDS + اسید سیتریک برای شاخص میکروبی مزوفیل و در گروه Sr-EO + SDS برای شاخص میکروبی روان دوست کمتر از سایر نمونه ها بود. در پایان زمان نگهداری، بیشترین مقدار TVN برای گروه کنترل (29/8 ± 06/41 گرم در 100 گرم) و کمترین مقدار (33 میلی گرم در 100 گرم) برای گروه Sr-EO + SDS + اسید سیتریک مشاهده شد. گروه Sr-EO + SDS + EO. تفاوت معنی داری در مقدار TBA و pH بین تیمارها و نمونه شاهد وجود نداشت. گروه کنترل در روز ششم خصوصیات حسی نامطلوب و غیرقابل قبولی را نشان دادند در حالی که فاکتورهای حسی گروه های Sr-EO و SDS + Sr-EO به ترتیب تا روزهای 9 و 6 در محدوده بهینه پذیرش مصرف کننده قرار داشتند. نتایج نشان داد که تیمار SDS+Sr-EO در افزایش ماندگاری فیله مرغ یخچالی تا 4 روز موثرتر بود. این روش می تواند روش مفیدی برای افزایش زمان نگهداری گوشت مرغ در یخچال باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 15
لینک کوتاه:
magiran.com/p2629580 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!