اثربخشی پروتکل درمان بی خوابی مبتنی بر تحریک الکتریکی مستقیم فراجمجمه ای (tDCS)بر شدت بی خوابی و خلق زنان مبتلا به بی خوابی مزمن

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

بی خوابی شایعترین اختلال خواب است که با بیشبرانگیختگی قشری همراه می باشد. تحریک جریان مستقیم فراجمجمه ای (tDCS) به طور بالقوه حالت قشری مرتبط با بی خوابی را اصلاح می کند. ما فرض کردیم با به کارگیری tDCS می توان شدت بی خوابی و علایم عاطفی ناشی از آن را بهبود بخشید.

روش بررسی

مطالعه حاضر طرح آزمایشی با پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود که از تیر تا آذر 1401 در مرکز تحقیقات اختلالات خواب شغلی بیمارستان بهارلو و کلینیک خواب بیمارستان امام خمینی تهران انجام شد. 32 زن مبتلا به بی خوابی به صورت تصادفی در گروه های آزمایشی و کنترل قرار گرفتند. تحریک فعال جریان مستقیم فراجمجمه ای شامل تحریک آنودال ناحیه گیجگاهی فوقانی (STG) چپ و تحریک کاتودال قشر پیش پیشانی      پشتی-جانبی (DLPFC) راست و قشر حرکتی ثانویه (SMA) چپ با شدت دو میلی آمپر به مدت 30 دقیقه، در          12 جلسه (هفته ای سه بار) برای گروه آزمایشی اجرا شد. در گروه کنترل نیز تحریک ساختگی به مدت 30 دقیقه در طی 12 جلسه (هفته ای سه بار) انجام گرفت. شرکت کنندگان پیش و پس از مداخله توسط شاخص شدت بی خوابی (ISI) و مقیاس عاطفه مثبت و منفی (PANAS) موردارزیابی قرار گرفتند.

یافته ها

نتایج نشان داد درمان الکتریکی مستقیم فراجمجمه ای بر شدت بی خوابی و عاطفه مثبت و منفی موثر بوده است (001/0>P، 19/87F=). مقدار این تاثیر (eta2) در متغیر شدت بی خوابی، عاطفه منفی و مثبت به ترتیب 64/0، 34/0 و 6/0 می باشد.

نتیجه گیری

بر طبق نتایج، پروتکل درمانی طراحی شده ما برای درمان بی خوابی، به طور معناداری شدت بی خوابی را در زنان مبتلا به بی خوابی مزمن کاهش داد و علایم خلقی آنها را بهبود بخشید.

زبان:
فارسی
صفحات:
197 تا 209
لینک کوتاه:
magiran.com/p2629640 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!