مقایسه میزان وقوع عوارض گلودرد و گرفتگی صدا ناشی از روش ETIبا روش LMA در بیماران جراحی شده تحت بیهوشی عمومی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

حمایت تنفسی در طول بیهوشی بیمار به روش های مختلفی نظیر انتوباسیون داخل تراشه ای و ماسک لارنژیال صورت می گیرد. طی فرآیند حمایت تنفسی بیمار، ممکن است عوارض قابل توجهی نظیر تهوع، استفراغ، گلودرد و گرفتگی صدا به ویژه در روش لوله گذاری داخل تراشه ایجاد گردد. هدف از این مطالعه بررسی و مقایسه عوارض گلودرد و گرفتگی صدا ناشی از دو روش انتوباسیون داخل تراشه ای و ماسک لارنژیال در بیماران جراحی شده می باشد.

روش بررسی

این مطالعه از شهریور تا آبان 1401 روی بیماران مراجعه کننده و تحت عمل جراحی در بیمارستان بقیه الله (عج) انجام گردید. مطالعه از نوع هم گروهی است که برروی 60 بیمار که تحت هرگونه عمل جراحی با دو روش بیهوشی انتوباسیون داخل تراشه و لارنژیال ماسک قرار گرفته اند، انجام شد. جهت ارزیابی عارضه گرفتگی صدا، از پرسشنامه استاندارد VHI10 استفاده شد. جهت ارزیابی عارضه گلودرد ناشی از روش حمایت تنفسی، در مدت زمان 24 ساعت و 14 روز پس از جراحی از چک لیست چهار امتیازی میزان درد استفاده شد.

یافته ها

نتایج مطالعه ما نشان داد که استفاده از هر دو روش حمایت تنفسی در حین بیهوشی، منجر به عوارضی نظیر گلودرد و گرفتگی صدا در بیماران می شود که این عوارض در هر دو روش با گذشت زمان به شکل معناداری (001.0P=) کاهش می یابند. مطالعه نشان داد که تفاوت در جنسیت و سن ارتباط آماری معناداری بین نوع بیهوشی و عوارض گرفتگی صدا و گلودرد به وجود نمی آورد.

نتیجه گیری

نتایج این مطالعه نشان داد میزان عوارض گلودرد و گرفتگی صدا در گروه استفاده کننده از ماسک لارنژیال نسبت به گروه لوله گذاری داخل تراشه ای کاهش می یابد، هرچند این اختلاف معنادار نیست.

زبان:
فارسی
صفحات:
224 تا 230
لینک کوتاه:
magiran.com/p2629643 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!