طراحی و روان سنجی ابزاری جهت ارزیابی ایمنی در آزمایشگاه های مجتمع های دانشگاهی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

آزمایشگاه ها حیطه مهمی از سیستم آموزش و تحقیقات علمی در این محیط ها محسوب می شود. آزمایشگاه ها به دلیل مخاطرات بالقوه موجود در آزمایشگاه ها ازجمله عوامل شیمیایی، بیولوژیکی و فیزیکی محیط های کاری ذاتا خطرناک دسته بندی می شوند. ارزیابی ایمنی آزمایشگاه ها  نیازمند ابزاری روا و پایا است که بتواند به طور دقیق مخاطرات را در تمامی ابعاد شناسایی نماید. ازاین رو مطالعه حاضر با هدف طراحی و روان سنجی ابزاری جامع جهت ارزیابی ایمنی در آزمایشگاه های مجتمع های دانشگاهی انجام شد.

روش بررسی

در مرحله اول با استفاده از بررسی متون، و بازدید میدانی، مصاحبه با  کارشناسان آزمایشگاه، فیلم از چندین آزمایشگاه، چک لیست طراحی شد.ابزار طراحی شده اولیه به 10 نفر از متخصصین ایمنی جهت روایی صوری و اظهارنظر در مورد نگارش سوالات ارسال شد. جهت بررسی روایی محتوا از دو ضریب نسبی روایی محتوا و شاخص روایی محتوا و همچنین جهت ارزیابی پایایی ابزار نیز از روش محاسبه آلفای کرونباخ استفاده شد.  

نتایج

در مرحله اول 286 گویه و سوال در 9 حیطه طراحی گردید. در مرحله بعدی تعداد 49 سوال توسط اعضای خبرگان به دلیل هم پوشانی و داشتن مفهوم یکسان حذف گردید و ابزار نهایی با 237 گویه در نظر گرفته شد. میزان ضریب نسبی و شاخص روایی محتوی در تمامی ابعاد و حیطه ها بالای 8/0 و همچنین الفای کرونباخ در تمامی ابعاد و حیطه ها بالاتر از 7/0  به دست آمد که نشان دهنده مطلوبیت ابزار طراحی شده بود.

نتیجه گیری

نتایج این مطالعه نشان داد که ابزار طراحی شده اعتبار و پایایی قابل قبولی دارد و می توان از آن به عنوان ابزاری مناسب و جامع جهت ارزیابی ایمنی در آزمایشگاه های مجتمع دانشگاهی استفاده نمود.

زبان:
فارسی
صفحات:
26 تا 34
لینک کوتاه:
magiran.com/p2629973 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!