مقایسه کیفیت زندگی کاری و نهادینه شدن شغلی بر اساس جهت گیری زندگی سرشتی خوش بینانه-بدبینانه: موردمطالعه نمایندگی های بیمه پاسارگاد شهر کرمانشاه

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

امروزه، صنعت بیمه به عنوان یکی از مهم ترین عوامل تولید ثروت و رفا اجتماعی محسوب می شود. این صنعت مبتنی بر اقتصاد خدماتی، جایگاه خطیر و حساسی در رشد و توسعه اقتصادی به خصوص در کشورهای درحال توسعه دارد. ازآنجایی که منابع انسانی ارزشمندترین سرمایه جهت تحقق بخشی به اهداف این صنعت است، بنابراین، ضروری است که مولف های مرتبط با توانمندسازی روان شناختی کارکنان بررسی شود. بر این اساس، پژوهش حاضر باهدف مقایسه کیفیت زندگی کاری و نهادینه شدن شغلی بر اساس جهت گیری زندگی سرشتی خوش بیانه-بدبینانه در نمایندگان بیمه شهر کرمانشاه اجرا شد.

روش بررسی

این پژوهش ازنظر هدف از نوع علی- مقایسه ای و ازنظر روش گردآوری داده ها توصیفی بود. نمونه پژوهش 280نفر (62زن و 218مرد) از کارکنان بیمه پاسارگاد شهر کرمانشاه در سال 1401 بودند که با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. به منظور جمع داده ها از سه پرسشنامه کیفیت زندگی کاری والتون (QWL) ، نهادینه شدن شغلی اردلان و همکاران (JEQ) و جهت گیری زندگی شییر و کاور (LOT) استفاده شد. داده های پژوهش با استفاده از نرم افزار SPSS-27  و روش آماری واریانس چند متغیری موردبررسی قرار گرفت.

یافته ها

:نتایج بررسی آزمون مانوا نشان داد که تمامی ابعاد کیفیت زندگی کاری بر اساس جهت گیری زندگی سرشتی (خوش بینانه- بدبینانه) با یکدیگر تفاوت معناداری دارند همچنین این ادعا در رابطه با شش مولفه نهادینه شدن شغلی نیز صادق است یعنی ابعاد نهادینه شدن شغلی بر اساس جهت گیری زندگی سرشتی دارای تفاوت معناداری است.

نتیجه گیری

خوش بینی به عنوان انتظار امیدوارانه در یک موقعیت خاص در کیفیت بخشی به زندگی کاری و تمایل به تداوم کار و ایجاد دل بستگی به وظایف سازمانی می تواند نقش بسزایی ایفا کند. در نتیجه، پیشنهاد می شود مدیران برنامه های آموزشی جهت اتخاذ جهت گیری مثبت و خوش بینانه در زندگی باهدف کاهش ترک شغل و دل بستگی به سازمان که پیامد نهادینه شدن شغلی است را برای کارکنان تدارک ببینند.

زبان:
فارسی
صفحات:
35 تا 43
لینک کوتاه:
magiran.com/p2629974 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!