بررسی و ارزیابی مهمترین عوامل موثر بر استقبال گردشگران درمانی غیربومی از شهر تاریخی یزد با استفاده از تکنیک دلفی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

گردشگری درمانی در شهر یزد به عنوان یکی از قطب های درمان کشور رونق فراوانی یافته و می توان گفت این صنعت به یکی از محور های توسعه ای شهر یزد مبدل شده است. هدف این پژوهش شناسایی مهم ترین عوامل موثر برجذب گردشگران درمانی غیر بومی به شهر تاریخی یزد بود.

روش پژوهش:

 پژوهش حاضر از نوع کیفی بود که در پاییز سال 1401 انجام شد. برای گردآوری اطلاعات از روش مطالعات کتابخانه ای و دلفی استفاده گردید. نمونه آماری این مطالعه شامل 41 خبره در حوزه های درمان، گردشگری و برنامه ریزی شهری بودند که این خبرگان بر اساس تخصص های مرتبط به شیوه گلوله برفی انتخاب شدند. در مطالعه مبانی نظری تحقیق، 41 عامل موثر در جذب گردشگران درمانی از متون پژوهش های مرتبط احصاء گردید و در طی مطالعه، دسته بندی و ویرایش، تعداد 23 شاخص به صورت پرسشنامه ای در طیف 5 گزینه ای لیکرت در اختیار خبرگان قرار گرفت و در پایان پرسشنامه یک سوال باز مطرح گردید. بعد از تجزیه وتحلیل پاسخ ها، نتایج ثبت و پرسشنامه جدید برای مرحله بعد تشکیل گردید که این کار 3 بار تکرار شد. با توجه به نتایج آزمون - اسمیرنوف در سطح معنی داری 0/05، همبستگی بین عوامل با استفاده از آزمون ناپارامتریک همبستگی دبلیوی کندال و با استفاده از نرم افزار SPSS18  بررسی و برای دستیابی به اهداف تحقیق از تکنیک دلفی استفاده گردید.

یافته ها

در جریان تجزیه وتحلیل داده ها شاخص های با اختلاف میانگین کمتر از 0/1 تایید نهایی شد، شاخص های با میانگین کمتر از 4 حذف و سایر شاخص ها به مرحله بعد منتقل شد. پس از انجام 3 مرحله آزمون، تعداد 12 عامل به عنوان مهم ترین عوامل موثر بر گردشگری درمانی شهر یزد مشخص گردید که این عوامل در 5 دسته ی خصوصیات کادر درمان، ویژگی های بیمارستان، عوامل اقتصادی، اطلاع رسانی و ارتباطات و سایر عوامل مرتبط قرار گرفتند. با توجه به ضرایب همبستگی دبلیوی کندال به دست آمده در طی 3 مرحله دلفی، همگرایی و تطابق نظرات خبرگان مورد تایید قرار گرفت.

نتیجه گیری

با توجه به اینکه شاخص های زیر ساختی، مهارت پرسنل و عوامل اقتصادی از مهم ترین شاخص های جذب گردشگران درمانی به شهر تاریخی یزد می باشد؛ بنابراین پیشنهاد می گردد به منظور توسعه گردشگری درمانی در شهر یزد این موارد به صورت خاص موردتوجه قرار گرفته در ساماندهی وضعیت موجود مراکز درمانی به کارگیری شوند و سرمایه گذاری بر توسعه زیرساخت های درمانی متمرکز گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
130 تا 143
لینک کوتاه:
magiran.com/p2630211 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!