مزایای اقتصادی تولید داخل داروهای بیوسیمیلار در ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

بیوسیمیلارها را می توان نسخه ژنریک داروهای بیولوژیک برند در نظر گرفت. استفاده از بیوسیمیلارهای تولید داخل به جای داروهای بیولوژیک برند اصلی، یکی از راه های کاهش هزینه های دارویی است. علاوه بر کاهش هزینه های دارویی، تولید داخل داروهای بیوسیمیلار می تواند مزایای اقتصادی دیگری نیز به همراه داشته باشد، لذا در این مطالعه به بررسی مزایای اقتصادی تولید داروهای بیوسیمیلار در ایران پرداخته شده است.

روش پژوهش: 

این پژوهش در سال 1399 در دو مرحله کیفی و کمی انجام شد. در گام اول، پس از بررسی متون، راهنمای پرسشگری طراحی شد و مصاحبه های نیمه ساختاریافته با خبرگان تا رسیدن به نقطه ی اشباع، پس از مصاحبه با 9 نفر از خبرگان حوزه های مختلف (واردات، تولید و سیاست گذاری) ادامه یافت. داده ها به روش تحلیل مضمون و با استفاده از نرم افزار MaxQDA 2020، کد گذاری و تحلیل گردید و مزایای اقتصادی تولید بیوسیمیلارها در ایران از دیدگاه خبرگان استخراج شد. در بخش کمی، مزیت قیمتی بیوسیمیلارهای تولید داخل به عنوان یکی از مهم ترین مزایای اقتصادی آن ها در مقایسه با معادل آن در کشورهای مرجع مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. بعلاوه این مقایسه برای داروهای برند اصلی وارداتی هم انجام شد.

یافته ها

از دیدگاه خبرگان، مهم ترین اثر اقتصادی تولید داخلی بیوسیمیلارها، کاهش هزینه های دارویی و هزینه های مرتبط با سلامت از طریق دسترسی به داروهای ارزان تر بود. سایر ابعاد اقتصادی این داروها، اشتغال متخصصان، توسعه فناوری های جدید، گسترش بازار دارویی، کاهش خروج ارز، افزایش استطاعت پذیری و دسترسی به دارو و درنهایت ارتقای سطح سلامت جامعه بیان گردید. در بخش کمی، پس از مقایسه قیمت 23 داروی بیوسیمیلار تولید داخل باقیمت بیوسیمیلارهای مشابه در کشورهای مرجع، قیمت 21 دارو کمتر از میانگین قیمت بیوسیمیلارهای مشابه و قیمت 18 دارو حتی کمتر از کمینه قیمت بیوسیمیلارهای مشابه در کشورهای مرجع بود. بعلاوه، تولید این داروها در کشور به صورت غیرمستقیم بر کاهش قیمت داروهای برند اصلی در کشور موثر می باشند به طوری که، در مورد داروهای بیولوژیک وارداتی نیز، از میان 28 دارو قیمت 26 دارو از میانگین کشورهای مرجع و قیمت 23 دارو حتی از کمینه کشورهای مرجع کمتر بود.

نتیجه گیری

بر اساس یافته های مطالعه، نتیجه گیری شد که تولید داخلی داروهای بیوسیمیلار در ایران علاوه برافزایش دسترسی به داروهای بیولوژیک و ارتقای سلامت عمومی، مزایای اقتصادی متعددی ازجمله صرفه جویی در هزینه های دارویی را در پی خواهد داشت.

زبان:
فارسی
صفحات:
161 تا 175
لینک کوتاه:
magiran.com/p2630213 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!